dinsdag 13 december 2011

Aankomst in new Zeeland

Het blijft gek, zo'n tijdsverschil. Wij gaan nu lekker slapen, de zondag zit erop, voor jullie begint hij pas. we hebben 12 uur tijdverschil. Bij ons is het 20.00 uur in de avond en bij jullie is het pas 8.00 uur in de ochtend. Het regent nu een beetje en het is nog lang niet donker, ook gek. Bij de douane vanmiddag wat problemen omdat ik wat bloembollen in mijn tas had voor wat (on)bekenden . we hebben vanmiddag de skytower beklommen (nou ja, met de lift), 60 verdiepingen hoog (320 meter) . De mogelijkheid bestond om vanaf de toren te bungyjumpen , we hebben er wel wat zien springen maar wij zagen dat dus echt niet zitten. nu gaan we lekker slapen en morgen de camper ophalen en pffff. Links rijden.

zaterdag 10 december 2011

Vanuit Kuala Lumpur

Wat gek zo'n tijdverschil. We stapen om 23.30 (Ned. Tijd) uit het vliegtuig en schuiven meteen (6.45 plaatselijke tijd) in het hotel aan het ontbijt. (we kregen dit aangeboden omdat onze kamer nog niet klaar was) . Een enorm uitgebreid ontbijt, compleet met rijsttafel, Franse kaasjes, fruit, etc. Daarna lekker slapen om weer om 17.00 (plaatselijke tijd) op te staan en wat denk je, we zijn weer mooi op tijd voor het happy hour. Er zitten al verschillende mensen aan hun aperitief. Hier doen wij toch maar niet aan mee. We gaan weer langzaam richting vliegveld waar over 3 uur onze volgende vlucht vertrekt.
Zo de eerste vlucht zit er bijna op. Nog een uurtje en we landen in Kuala Lumpur. Het was wel een gedoe vanmorgen met de treinen. Omdat er tussen Arnhem en Wageningen een trein in brand stond moesten we terug en over Den Bosch rijden. Overvolle treinen, dus dringen en haasten. Gelukkig was het op schiphol niet druk. Wel bij thuiskomst even het treingeld terug vragen. Maleisia airlines zijn goed. Genoeg gegeten en gedronken. We komen om 23.30 , plaatselijk tijd 6.45 aan en gaan dan ons daghotel opzoeken.

donderdag 8 december 2011

Nog een dagje

Nog een dagje buffelen. De laatste zaken rondom taal en rekenen en de pilot en pre-pilot regelen en dan loslaten, overdragen en niet meer aan denken (zal niet makkelijk zijn)
Verder nog even voorbereiden, spullen pakken en geestelijk instellen op wat beter weer.

Dit blog gebruiken we voor onze reisverhalen

vrijdag 18 november 2011

Outlook help en hulp



Zo’n driekwart jaar geleden was ik betrokken bij de invoering van live@edu voor onze studenten. Tegelijkertijd gingen we als medewerkers van ROC Nijmegen ook over van Groupwise naar Outlook. Ik begeleidde dat door me als Ineke Teeuwen –Cillissen, via de portal op te werpen als enfant terrible, de medewerker die dat allemaal maar niets vond, maar ondertussen wel oplossingen aan bood voor gerezen problemen en frustraties. De spin off is dat collega’s dachten dat ik veel wist van Outlook 2010. Nee dus.

De managementassistenten van ons ROC, hoewel geschoold in Outlook, hadden de wens om toch eens wat dieper in de materie te duiken. Dus werd ik aangezocht om tijden hun jaarlijkse scholingsmiddag aandacht te besteden aan hun informatiebehoefte. Samen met (buurvrouw en ook) een managementassistente hebben we daarvoor een leuke manier bedacht. Heerlijk om te merken dat onderwijs leuk is als je het zo organiseert dat deelnemers van elkaar leren.

De workshop start met het uitdelen met een kaartje met daarop een letter en twee cijfers in een bepaalde kleur. Meteen worden de deelnemers gedirigeerd rondom en digiboard met een Prezi. zie: http://prezi.com/atzqbz_30t0a/outlook-help-en-hulp/  De opdracht luidt: inventariseer je vragen met Outlook. Schrijf deze vragen op een post-it, (geel) voor agenda, (groen) voor contactpersonen, (oranje) voor mail en (roze) algemeen en plak ze op de betreffende flappen. Je hebt daarvoor 10 minuten.

Hierna introduceer je het wedstrijdelement. Via de kaartjes, vakje twee (met een achtergrondkleur) worden nieuwe groepen gevormd, die de opdracht krijgen om via de kleur van de post-it’s en flaps zoveel mogelijk antwoorden te bedenken op de gestelde vragen. Antwoorden worden per mail ingeleverd. Hetzelfde kan nog een keer herhaald worden.

Het resultaat is een FAQ , een hoeveelheid aan vragen en (mogelijke) antwoorden, die iedereen kan gebruiken die met outlook werkt. Maar nog meer dan dat. Onderling ontstaat discussie over welke antwoorden op welke vragen goed zijn. Er wordt van elkaar geleerd en dat beklijfd. Zelfs in de toekomst weet men elkaar te vinden als er antwoorden op vragen zijn.

Wat rest zijn een aantal vragen voor de servicedesk of voor microsoft, maar ook een leuke leerervaring!

woensdag 26 oktober 2011

Back2benches bij de Netwerkschool ( Boxmeer) Oktober 2011

Enkele jaren geleden bezocht ik ‘als leerling’ een aantal teams en opleidingen van de sector Economie van het ROC Nijmegen. Mijn bevindingen met competentiegericht onderwijs legde ik dan voor aan het betreffende team en we vergeleken dat met de teamvisie en plannen. Nu, als ondersteuner van de Netwerkschool heb ik een maandagochtend meegelopen met klas 1B in Boxmeer. Nadrukkelijk kreeg ik de opdracht mee om eens te kijken wat je allemaal met een Ipad zou kunnen als leerling.

Studentenportal

Om kwart voor negen loop in het lokaal ‘de boerderij’ in om de eerste les te volgen. 14 meiden en 4 jongens volgen een klassengesprek onder leiding van docente Maartje. Het gaat allereerst over de keuze voor een goed doel voor de ‘kerstactie’. Veel studenten dragen ideeën aan. Maartje neemt ze allemaal mee naar een vervolgactie. Dan gaan we het hebben over de studentenportal. Studenten hebben allemaal een laptop openstaan en proberen in te loggen. Gelijk val ik dus ‘als leerling’ door de mand omdat ik en studenten en de docent mag bijstaan bij wat inlogproblemen. En ik wist het natuurlijk al: wat is er nu vervelender als je als docent iets wil doen met ICT en het werkt niet. Dan is de servicedesk ver weg en je mooie lesvoorbereiding naar de knoppen. Gelukkig lukt het met een geleende laptop om in te loggen. Studenten worden vertrouwd gemaakt met de studentenportal en het gebruik van live@edu voor hun (school) mail. Nu moeten docenten dat ook echt gaan gebruiken!

Stellingen scoren

De kleppen (van de laptops) gaan dicht. De studenten gaan via een 18 stellingen scoren op hun motivatie en inzet voor het (Netwerkschool) onderwijs. Via een soort puntenscore wordt duidelijk wie erg of erg weinig gemotiveerd is. Dat wordt ook klassikaal besproken. Het valt me op dat studenten hier goed mee omgaan, ook al is de score laag. Het geeft in eider geval een duidelijk beeld van elke student en ik zou dit hebben opgenomen in een soort POP-formulier om daar in individuele gesprekken mee verder te gaan. Jammer dat hier niet gekozen is voor een digitale methode. Er zijn genoeg middelen (SurveyMonkey; Socrative of Google ??) om dit vorm te geven (en gelijk te kunnen opslaan) Bij deze interactie was de Ipad ongetwijfeld goed van pas gekomen.

Competent City

Ondertussen help ik een aantal studenten met de verwerking van hun opdrachten tijdens Competent City. Deze bijeenkomst van docenten, ontwikkelaars en leidinggevenden uit het MBO was door de Netwerkschool aangegrepen om via het uitvoeren van een gezondheidscheck zichzelf te promoten. Via: http://youtu.be/Zajp1Y5rgGY is daarvan een aardig beeld te krijgen. Het uitvoeren van zo’n ondernemende activiteit gaat ze goed af, maar het verwerken van resultaten en het trekken van conclusies vinden ze lastiger. Verder mag ik blij zijn dat ik er niet werd uitgestuurd omdat mijn telefoon 2x af ging.

Nederlands

Een volgende docent komt binnen. Studenten wisselen een ‘klassikale’ les van een half uur doorgaans af met een half uur zelfstandig werken. Het is alleen jammer dat het curriculum met de opdrachten nog niet in ons leerlingvolgsysteem staat. Dat biedt de studenten geen structuur en maakt het zelfstandig werken lastig. Bij Nederlands gaat het om het verklaren van een aantal woorden en vervolgens wordt een uitnodiging voor een vergadering besproken. Hierbij zou goed gebruikt gemaakt kunnen worden van het protocol van de werkgroep Taal en Rekenen over de eisen aan een ‘zakelijke’ mail. De aanwezigheid wordt trouwens netjes bijgehouden in Trajectplanner.

De IPad

Enkele studenten weten het al. Mogelijk gaat de Netwerkschool experimenteren met de Ipad. Zij willen wel als eerste zo’n apparaat uitproberen. Maar heeft dat zin? Allereerst moet alle content en informatie (Flidz, Trajectplanner, Studentenportal, ) beschikbaar en ontsloten kunnen worden. Daarnaast moeten deze ‘devices’ natuurlijk ook didactisch verantwoord toegepast kunnen worden. Zeker als het gaat om het ‘halen’ en ‘brengen’ van informatie. Een cursus TPack zou hier al kunnen helpen. Vervolgens komt de vraag op, of Ipads dan ook vervangend kunnen zijn voor laptops of vaste computers. Het lijkt me dat tijdens de stage dat heel goed zou kunnen, dan is de beperking van een mindere tekstverwerkersfunctie minder een belemmering. Voor docenten zou een Ipad, voor het verwerken van info en het opslaan van resultaten een aardige aanvulling zijn. Als er nog budget is moeten we er maar eens aangaan. Maar voorwaarde is natuurlijk wel dat alles ‘bereikbaar’ is.

Helaas moet ik 13.00 uur weer Boxmeer verlaten. Op naar het werkoverleg over de studentenportal!

donderdag 18 december 2008

B2B ( Back to the benches)

OOK paperbased gepubliceerd dus nu de intergrale versie on blog:

B2Bback to the benches
Drie jaar geleden mocht ik de overstap maken van docent zijn naar de functie van beleidsmedewerker onderwijs. Waarschijnlijk kreeg ik deze baan door mijn enthousiasme en betoonde gedrevenheid bij het maken en uitvoeren van projectonderwijs bij de sector economie van ons ROC.
Ik zag CGO als een gelegitimeerde mogelijkheid om de ideeën rond projectonderwijs verder vorm te geven. Wel merkte ik in mijn functie gelijk dat er toch anders wordt aangekeken tegen een beleidsmedewerker dan tegen een (collega) docent. Mijn vaste voornemen was om de directe onderwijspraktijk, met alle (on)mogelijkheden niet uit het oog te verliezen. Vandaar mijn plan om bij onze sector en bij elk team een dag ‘als leerling’ mee te lopen en mijn bevindingen, op basis van het visiedocument aan het team terug te geven. Zie hier mijn eerste verslag:

Kennismaken
Mijn eerste gastheer voor dit project is het team van BA. De dag voor mijn bezoek maak ik kennis met een groep van 5 leerlingen. Ze volgen de opleiding boekhoudkundig medewerker (niveau 3). Ze zien het wel zitten om mij morgen op sleeptouw te nemen.
Ze hebben volgens eigen zeggen morgen 6 uur project, wat ze veel en saai vinden. In het project (dat eigenlijk bestaat uit drie onderdelen, waarover later meer) werken ze soms samen en soms apart. Ze zeggen geen deadline te hebben en werken duidelijk verschillend in tempo.

De eerste uren
Om 8.33 druppelen de leerlingen binnen. Het eerste uur is simulatie-uur, maar omdat er deze periode geen simulatie voorhanden is, werken ze aan hun taken binnen het project. Dat is of ‘de projecttaken’, of de case rond ‘garage Westervoort’, of aan het boekje ‘inleiding BA’. Er is onduidelijkheid over de juiste volgorde: leerlingen zijn dus vrij in hun keuze.
Ik schuif aan bij een Turkse leerling, die allereerst een tabel maakt om journaalposten te kunnen verwerken. De oude tabel was al volgeschreven. Wat opvalt is dat ze deze taken schriftelijk maken en niet op de PC. Waarschijnlijk is dit makkelijker met nakijken en bijhouden van vorderingen. Bij het verwerken van een creditnota kan ik oude BA-kennis even toepassen bij een hulpvraag.
Leerlingen schromen niet om hulp te vragen bij problemen en gaan goed om met reacties van docenten, die door ‘door’ te vragen het probleem helder maken en daarmee leerlingen in de oplossingsrichting helpen. Het is redelijk rustig en zo’n 20 leerlingen zijn redelijk aan het werk. Het is nog vroeg!

Docenten
Gedurende de hele dag worden de leerlingen begeleidt door verschillende docenten en instructeurs. Dat gaat professioneel. Taakkaarten worden afgetekend, gesprekjes gevoerd en leerlingen aangemaand aan het werk te gaan. Toch constateer ik dat docenten niet optimaal tevreden zijn. Het project biedt te weinig uitdaging en afwisseling (is te veel een verzameling opdrachten), er is geen goede afstemming in structuur (volgordelijkheid) van de opdrachten en dat geeft onduidelijkheid bij leerlingen. Niet BA-docenten zijn te weinig expert om inhoudelijk het project te begeleiden. De docent Engels bevraagt leerlingen in het Engels naar hun voortgang. Hij accepteert dat ze in het Nederlands antwoorden. Hij vindt de integratie van Engels in het project moeilijk. Ook het niveau van Engels van de leerlingen valt hem tegen. De uitslagen van de TOA (assessments-toetsen) zijn bij de leerlingen niet bekend. Wel krijgen een aantal goede leerlingen gelegenheid de lessen Engels anders te besteden.
Over de begeleiding merken docenten op dat het nog zoeken is. Enerzijds wil je de leerlingen loslaten, anderzijds moet je structuur en sturing geven. En hoe begeleid je in die balans leerlingen naar meer zelfsturing.
Dat meerdere docenten tegelijkertijd de groep begeleiden wordt geaccepteerd en levert geen problemen op.

Meer contacten met leerlingen
‘Joris’ heeft moeite met het maken van een tabel vanuit Excel. Ik probeer hem te helpen, dat lukt ook mij niet. We gaan op zoek naar een leerling die dit onderdeel al af heeft. Via haar leren we hoe we de juiste rij kunnen selecteren om de y-as te benoemen. Joris geeft aan dat deze manier van leren hem bevalt. Hij kan ook goed verklaren waarom tabellen en grafieken van belang zijn voor de boekhouding van een bedrijf. Praktijkgericht leermoment!
Ik spreek twee (ex)havisten. Ze hebben alles al af en willen door. Gelukkig is nieuw materiaal snel voor handen. Mogelijk kunnen ze de opleiding versneld en in een jaar afsluiten. Alleen de stage is een probleem. Dat is niet zo flexibel in te richten. Jammer, deze leerlingen verdienen ook een vraaggestuurde aanpak. Daarbij is dit uit te buiten als voorbeeld voor andere ‘werkers’.
‘Carin’ helpt ‘ Dinie’ met een opdracht over aflossing en renteberekening. Dat gaat Dinie duidelijk te snel, terwijl Carin ondertussen als volleerde mutitasker aan een eigen programma werkt en de i-phone heeft aanstaan. Gelukkig houdt Dinie stug vol in het doorvragen en krijgt daardoor een juiste zelfgeproduceerde tabel op het scherm. Zou ze nu ook weten hoe ze dat geleerd heeft? Helaas voorzien de voortgangsgesprekken nog niet in het benoemen van dit soort ervaringen.

Een slb-groeps-activiteit.
De SLB-er haalt tijdens de projecturen zijn groepje bij elkaar en geeft informatie over een onderdeel uit LLB. De leerlingen krijgen de keuze uit 30 uur maatschappelijke stage of ‘het doorwerken en laten toetsen van een aantal onderdelen uit de methode ‘connect’. De keuze is duidelijk en leerlingen krijgen een week bedenktijd. De uitvoering is minder gelimiteerd. De deadline is einde schooljaar.

Een voortgangsgesprek
Aan het eind van de dag mag ik aanzitten bij een voortgangsgesprek. Het is nadrukkelijk geen POP-gesprek’. ‘Youssef’ geeft aan ruimschoots verder te zijn, dan zijn aftekenkaart aan geeft. OK, het gesprek was niet vooraf aangekondigd en is door de leerling niet voorbereid. Via een zelf-ontworpen formulier wordt toch op voortgang, prestaties en een aantal afgeleide beroepscompetenties ingegaan. Via een score ( van leerling zelf en van docent) wordt een ingang gevonden om zaken bespreekbaar te maken. Het bijhouden van een persoonlijk archief, het nemen van initiatief ( bijvoorbeeld over aftekenen van werk), het plannen, en de werkhouding komen aan de orde. De docent noteert de afspraken ( ‘verbetervoorstellen’) die hierover gemaakt worden. (heeft de leerling die dus ook op papier?) Het voortgangscriteria: positief of negatief BPV advies wordt vooralsnog gehaald.

Tot zover mijn, gekleurde verslag. Ik ga de op- en aanmerkingen met het team bespreken en dat leidt ongetwijfeld tot verdere discussie en aanscherping van de werkwijze. Zo wordt in goede harmonie gewerkt aan verdere implementatie van CGO.


Hans Steeman ( beleidsmedewerker onderwijs)
( om begrijpelijke redenen zijn de namen gefingeerd)