vrijdag 20 juni 2014

Ontmoeten

Gisteren, donderdag 20 juni, organiseerde het ROC Nijmegen een ‘ontmoeting’ met Theo Douma, lid van het College van Bestuur over de nieuwe visie op ICT en onderwijs.  Aanwezig waren zo’n 30  medewerkers uit onderwijs en ondersteunende diensten. Aan de hand van enkele sheets schetste Theo de geschiedenis en de toekomstige ontwikkelingen.  Een prima zaak om zo met het personeel in debat te gaan. Uit de opmerkingen vanuit de zaal bleek ook dat de aanwezigen, en dan met name vanuit het onderwijs, dringend de behoefte hebben (opnieuw en langdurig) betrokken te worden bij ontwikkelingen en investeringen in ICT-toepassingen die het onderwijs en de didactiek ondersteunen. Een pleidooi,  vanuit de basis dus,  voor een goede (kritische) gebruikersorganisatie. Ook een aanpaste scholing en het uitwisselen van ‘good practices’ hoort daarbij. Voor mij kan het nieuwe schooljaar (ja, ik heb al vakantie gehad) dus niet vroeg genoeg beginnen! 

Mooi dat op hetzelfde moment een nieuwe versie uitkomt van een bundeling van ervaringen met toepassingen van sociale media tools in het onderwijs. Er wordt dus al heel wat uitgewisseld. In vlot geschreven stijl geven docenten, leerkrachten en onderwijzers vanuit hun eigen ervaringen commentaar op de door hen gebruikte tools . Een aanrader: ff downloaden dus.

donderdag 27 maart 2014

Ik blog even bij de buren

Nu ik ook blog voor de conferentie GROEI en BLOEI  verwijs ik daar graag even naar mijn nieuwste bijdrage en het gehele blog

vrijdag 21 maart 2014

Weblectures 'Live-streamen'

Deze week heb ik een experiment gedaan met het ‘live streamen’ van twee masterclasses die in het kader van de Netwerkschool (opleiding zorg en welzijn) in Boxmeer werden verzorgd. De masterclasses werden live gevolgd door studenten zorg en welzijn van het ROC Nijmegen. Dat ging niet vlekkeloos en was daarom ook een goede ervaring. De technische afwikkeling met behulp van twee ICT-stagiaires verliep vlekkeloos. Ook de apparatuur en de instellingen en gebruiksmogelijkheden daarvan, van Webcast Company was prima op orde. Waarom verliep het dan niet goed?

De eerste masterclass over oncologie werd helaas begeleid door een bijna onleesbare Prezi. Ook de inhoud – te algemeen en te weinig uitdagend- sprak niet aan. Daarbij kwam dat de  presentator niet de vereiste vaardigheden had om het onderwerp boeiend voor het voetlicht te brengen. Jammer dus. En dan blijkt dat een ‘saaie les’ op video nog saaier wordt. Het gevaar dreigt dan – en dat gebeurde ook- dat de innovatie, het ‘live streamen’, de schuld van de mislukking kreeg. Wat we dus geleerd hebben is:
  1. Overleg altijd van te voren over inhoud en vorm van de presentatie, zodanig dat je ervan overtuigd bent dat er een goed te volgen en uitdagende Masterclass kan gaan ontstaan.
  2. Stel camera en geluid zo op dat er optimaal gelegenheid is tot interactie. Programmeer 3  camerastanden in zodat en spreker(s) en het publiek goed te zien is. Liever nog: werk met twee camera’s en zorg voor een regisseur die kan switchen.
  3. Licht ook het publiek op afstand goed in. Het is beter om met eigen individuele laptops de masterclass te volgen dan dat het via een digiboard wordt bekeken. Zorg ervoor dat het publiek weet hoe ze kunnen reageren en hoe daar commentaar op gegeven wordt.
  4. Het mbo-publiek is snel afgeleid, wil interactie en zal zonder aanwezige activerende docent snel afhaken. Het is de vraag of deze manier van het inzetten van weblectures voor onze studenten überhaupt wel zal werken.
  5. Om de masterclass (deels) te zien kun je deze url aanklikken.
Masterclass nummer twee ging over menslievende professionalisering in de zorg. De gebruikte prezi was prima en de presentatoren gingen veelvuldig interactie aan met het aanwezige publiek. Ook vanuit de volgers in Nijmegen werden via de live stream vragen gesteld. Toch waren er hier ook verbeterpunten.
  1. Door de keuze van de camera opstelling ( zowel publiek als presentatoren in beeld kunnen brengen) keek Nijmegen niet ‘in de ogen’ van degenen die de masterclass gaven. Dat zorgde voor minder betrokkenheid.
  2. In het op afstand stellen en overbrengen van de vragen zat wat tijdsverschil, waardoor de betrokkenheid ook minder vergroot werd.
  3. In de presentatie zaten nogal wat filmpjes verwerkt. Die komen in de livestream niet goed door. Door middel van het instellen van een ‘switch’ tussen camera en encoder is het mogelijk de filmpjes ook vanaf een laptop live te streamen.
  4. De vragen vanuit Nijmegen kwamen goed door en werden ook aan de presentator doorgegeven. Dit zou via een soort live chat nog verbeterd kunnen worden.
  5. Bekijk hier deze masterclass
Wat zijn nu nog overall verbeterpunten/ervaringen bij livestream weblectures.
  1. De ondersteuning van ICT-stagiaires is prima. Zowel bij het opnemen als bij de volgers heeft dat meerwaarde. Zij kennen het programma en kunnen tips geven voor bediening en gebruik.
  2. Een optie zou kunnen zijn om studenten van media-design ( en hun apparatuur) te gebruiken om livestream weblectures ( maar ook kennisclips)te helpen professionaliseren.
  3. Het inschakelen en toepassen van de nieuwe live-manager van company webcast zodat meer interactiviteit bewerkstelligd kan worden
  4. Het maken van een handleiding van/voor presentators en toeschouwers over de (on) mogelijkheden van live-stream weblectures.
  5. Investeren in apparatuur om betere beeld en geluidkwaliteit te bewerkstelligen.
Tot slot
We moeten ons goed afvragen of het live-streamen of gelijktijdig volgen van een les door meerdere klassen in het MBO op voorhand meerwaarde heeft. Tot het inzetten van minder personeel zal het zeker niet leiden. De mogelijkheden om met deze apparatuur kennisclips op te nemen (met interactieve elementen zoals polls en toetsen ) past wellicht beter bij ons onderwijs en onze doelgroep.

Ik hoop deze ervaringen ook te delen met mijn toeschouwers tijden de Groei en Bloei- conferentie (CVI) Klik hier voor het programma en mijn workshop

woensdag 12 maart 2014

Weblectures bij Netwerschool ( Conferentie Groei en Bloei)

Presentatie conferentie
Inzet en effectiviteit Weblectures bij de netwerkschool 
RONDE 3 Dexter 17

Sinds 1 augustus 2011 maakt de Netwerkschool (onderdeel van het ROC Nijmegen) gebruik van weblectures bij het verzorgen van beroepsgericht onderwijs. Hoe worden deze lectures gemaakt, beheerd en ingezet en wat is het rendement daarvan op lerenden? De ervaringen hiermee willen we in deze presentatie graag delen. Daarvoor gebruiken we voorbeelden uit de onderwijspraktijk en zoomen we in op resultaten van een recent onderzoek naar het leerrendement van weblectures bij een groep studenten. Deze workshop wordt ondersteund door Olaf Lawerman van Companywebcast die een uitgebreide instructie over het werken met webcasts heeft geschreven. Een Trello-discussieplatform over ervaringen met Webinars voor het MBO staat on line:https://trello.com/hst - See more at: http://www.cviweb2014.nl/1_774_Inzet_en_effectiviteit_van_weblectures_bij_de_Netwerkschool.aspx#sthash.Tjz1yMPd.dpuf

zaterdag 25 januari 2014

Weblectures (of Kennisclips) binnen het onderwijs op het ROC.



Vorige week woensdag (20 jan 2014) publiceerde ik een nota voor ROC Nijmegen over ‘Flipped Classroom’, naar aanleiding van mijn ervaringen bij het gebruik van weblectures/kennisclips bij de Netwerkschool.  Inmiddels heb ik al veel reacties zowel van binnen het ROC als daarbuiten mogen ontvangen. Ik stuurde deze nota aan een select aantal personen – gewoon je adressenlijst langs lopen en BC aanklikken-  het blijkt echter dat er meer belangstelling voor bestaat. Dus bij deze ‘publiceer’ ik deze nota voor anderen via mijn weblog. Interessant om nog eens te benadrukken is,  dat ik nu samen met Harrie Theunissen onderzoek doe naar de inzet van kennisclips bij de Netwerkschool en dat de resultaten hiervan (en de aanbevelingen over inzet en (didactische) organisatie van deze tool) besproken gaan worden tijdens de CvI conferentie van 2 en 3 april​.
Een mooie spin-off van de publicatie van de nota is een tweetal afspraken die inmiddels gemaakt zijn met teams die hier meer over willen weten en er mogelijk mee aan de slag gaan. Maar er kan nog veel meer.  Laat ik dan wel zorgen dat ik goed aansluit bij de wens en ervaringen in het onderwijs!
Klik hier​ voor de link naar de nota: Weblectures (of Kennisclips) binnen het onderwijs op het ROC (Nijmegen)

maandag 20 januari 2014

HELLUP van ICT ?

Om een betere verantwoording te krijgen voor de Inspectie…Nee wacht, om het onderwijs te verbeteren, gaan we bij het ROC Nijmegen de gegeven onderwijsmodulen evalueren. Nu is een enquête via SurveyMonkey of via Google forms snel op- en uitgezet. Daar gaan we ook mee experimenteren. Maar eigenlijk willen we iets meer, want 40 enquêtes met andere vakken en klassen en andere opleidingen maken (en gegevens verwerken, samenvoegen en analyseren) is toch wel een administratieve klus. Dus vragen we ICT hulp aan vrienden en bekenden.  Wat we eigenlijk willen is een soort zelf beheerde SurveyMonkey. Een systeem waar we de benodigde data (klas, team opleiding, etc) naar toe kunnen exporteren en dat dan met behulp van een standaard enquête, teams ( teammanagers) zelf de benodigde enquêtes voor klas/opleiding/docent kan klaar zetten en via een link kan laten afnemen. Nog mooier zou zijn, als de verkregen data ook nog centraal of op sector of team zijn samen te voegen en of te vergelijken met eerdere resultaten.  Ben benieuwd hoe andere ROC’s hier mee omspringen. Bestaat er zo’n tool? Is er meer behoefte aan? Graag via opmerkingen reageren.

dinsdag 10 december 2013

Spinnen voor Serious Request

Vorig jaar deed ik voor het eerst,  op uitnodiging van Wilfred Rubens , samen met Pierre Gorissen mee aan Spinning voor Serious Request. Dit is een inzamelingsactie om via 6 of 12 uur spinning een bijdrage te leveren aan de serious request Rode Kruis actie die inmiddels internationaal bekend is. Natuurlijk levert iedereen via TV, radio of anders al zijn bijdrage, maar ik denk dat via het sponsoren van mijn activiteit de opbrengst nog wat verhoogd kan worden. 
Dus ik roep iedereen op mij te sponsoren. Ik ga 6 uur (dwz 6 x 50 minuten, met 10 minuten pauze) achter elkaar op de spinning fiets zitten om letterlijk geen meter vooruit te komen, maar wel aan mijn conditie te werken. Daarvoor heb ik samen met Wilfred een spinningfiets ‘gekocht’ om aan dit evenement deel te nemen. Daarbij laat ik me graag sponsoren. Dat kan via een bijdrage, per minuut,  per omwenteling, per zweetdruppel, verbruikte bidon, of door een bedrag in eens.  Geef je op via dit aanmeldformulier.  Ik beloof een blog aan mijn  spinning avontuur te wijten. En natuurlijk mijn best te doen!


Fijne feestdagen.