zaterdag 6 september 2014

Mediawijsheid TWEE

‘Of ik – op de rand van de vakantie-  ff een lessenserie voor 10 lessen over mediawijsheid wil schrijven voor de Netwerkschool in Boxmeer’.
Nu zijn er mensen die mij kennen en weten dat ik niet zo makkelijk NEE zeg tegen zo’n uitdagende opdracht.  En och, die vakantie had ik in juni ook al gehad.
Dus braaf aan de slag gegaan in de natste zomermaand om met het vele materiaal dat er al is van mediawijzer en Ashwin Brouwer (en helaas niet van Patrick, omdat het bestaande KW1 pakket voor een groepje van 15 toch te duur gevonden werd) een lessenserie met opdrachten te maken.  Over het resultaat ben ik best tevreden. 
Natuurlijk starten we met bewust worden van de digitale afdruk die van ‘iedereen’ bestaat.  Best wel spannend om klasgenoten eens op  jou profile te laten googelen en daarvan een beeld samen te laten stellen. Vervolgens gaan we klassikaal maar eens inventariseren wat en waarvoor we al die apps en tools gebruiken en natuurlijk komt daarbij ook ongewenste gedrag om de hoek kijken.
Stap drie is het verwerven van het inzicht dat alles wat op het internet staat niet zomaar waar of een feit is.  Socrative is de tool om te laten zien wat feit of mening is.

De andere lessen gaan over het systematisch verwerven van kennis voor onderzoek en werkstuk. De grote opdracht : ‘het maken van een eigen kennisclip’, wordt ingeleid door een eenvoudige uitleg over leren. Ook natuurlijk aan de hand van een kennisclip.

De docent Netwerkschool die de lessen gaat verzorgen is enthousiast en natuurlijk ga ik proberen een aantal van de lessen te volgen en kunnen we samen,  na evaluatie komen tot een universeel toepasbaar lessenpakket voor het ROC.  Wat daarbij zeker niet mag ontbreken is de mooie website van Ashwin Brouwer met uitleg over alle tools die studenten bij sociale media (ook voor het onderwijs) kunnen inzetten. 

Geen opmerkingen: