Vannacht om 5.30 uur wakker geworden. Dat heb je soms als je
nog door maalt over een intensief gesprek met een directeur over de invoering
van nieuwe ict-applicaties voor het onderwijs. Omdenken! Je gedachten
verzetten. Je scrollt door je tijdlijn van je twitterberichten en warempel je
stuit op een enerverende publicatie. Het boek: Scholen om van te leren. Een uitgave
van kennisnet waarin bericht wordt over 8 scholen (ook voortgezet onderwijs)
die het hebben aangedurfd om echt vernieuwend onderwijs in te voeren. Een
aanrader voor iedereen die binnen ons ROC bezig is met onderwijsvernieuwing.
Een kans voor onderwijs-regisseurs die
op basis van nieuwe KD’s bezig zijn onderwijs (anders?) vorm te geven. Een must voor elke onderwijsdirecteur om de
onderwijsteam in hun kracht te zetten en uit te dagen vernieuwende concepten en
maatwerk juist in het MBO toe te passen.
En wat staat erin over de ervaringen met de toepassing van
ICT in het onderwijs? “Denk in functionele eisen. ….. formuleer eerst met
elkaar gebruikerswensen. Bijvoorbeeld: Als docent
wil ik toegang tot actuele
onderwijskennis zodat de kwaliteit
van het onderwijs verbetert. Als begeleider wil ik…. Etc. Kies daarna
pas de producten die daar bij horen. Houd je wensenlijst in stand. Probeer te
gebruiken wat er is, vervang het als je iets beters vindt.”
Dat is toch wel iets anders dan je eerst te conformeren aan
bepaalde producten om ze vervolgens in het onderwijs te implementeren……..
1 opmerking:
Niet elke innovatie hoeft van waarde te zijn voor het onderwijs. Ik krijg vaak het idee men wil innoveren om het innoveren. Het heeft alleen relevantie als je daarmee de kloof tussen educatie en de arbeidsmarkt kan verkleinen of de informatie daardoor beter kan overbrengen.
Ik ben zelf werkzaam voor een organisatie die gespecialiseerd is in technologische toepassingen voor het bedrijfsleven en het onderwijs.
Hier zie ik dat er met de huidige technologische toepassingen nog veel stappen gemaakt kunnen worden.
Een reactie posten