dinsdag 10 december 2013

Spinnen voor Serious Request

Vorig jaar deed ik voor het eerst,  op uitnodiging van Wilfred Rubens , samen met Pierre Gorissen mee aan Spinning voor Serious Request. Dit is een inzamelingsactie om via 6 of 12 uur spinning een bijdrage te leveren aan de serious request Rode Kruis actie die inmiddels internationaal bekend is. Natuurlijk levert iedereen via TV, radio of anders al zijn bijdrage, maar ik denk dat via het sponsoren van mijn activiteit de opbrengst nog wat verhoogd kan worden. 
Dus ik roep iedereen op mij te sponsoren. Ik ga 6 uur (dwz 6 x 50 minuten, met 10 minuten pauze) achter elkaar op de spinning fiets zitten om letterlijk geen meter vooruit te komen, maar wel aan mijn conditie te werken. Daarvoor heb ik samen met Wilfred een spinningfiets ‘gekocht’ om aan dit evenement deel te nemen. Daarbij laat ik me graag sponsoren. Dat kan via een bijdrage, per minuut,  per omwenteling, per zweetdruppel, verbruikte bidon, of door een bedrag in eens.  Geef je op via dit aanmeldformulier.  Ik beloof een blog aan mijn  spinning avontuur te wijten. En natuurlijk mijn best te doen!


Fijne feestdagen.

donderdag 5 december 2013

Digiboarden en Ergonomie

Dit Blog is geschreven  voor de portal van medewerkers ROC Nijmegen

Zo’n twee jaar werken we nu met digiboarden in de meeste klaslokalen van het ROC-Nijmegen. Destijds geplaatst om een mooi beeld naar studenten en buitenwacht te geven over de inrichting?  Of met een didactisch doel om  ICT (lees digiboarden) in het onderwijs te integreren.  Vanuit meerdere teams wordt er echter in toenemende mate geklaagd over de digiboarden.  Hooguit worden ze gebruikt als veredelde projectieschermen voor een PowerPoint of Prezi ter ondersteuning van een klassikale uitleg.   Maar ook daar valt helaas nog wat op af te dingen en dan met name betreft de ergonomie.
In Wikipedia wordt ergonomie als volgt omschreven:
“Ergonomie streeft naar het zodanig ontwerpen van gebruiksvoorwerpen, technische systemen en taken dat de veiligheid, de gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van mensen wordt bevorderd.”
Daar voldoet de plaatsing van digiboarden, met daaronder een  zorgvuldig verankerde en afgeschermde PC en een doorgaans kort snoertje naar muis en toetsenbord niet aan.  Regelmatig zie je als je door  de school loopt, docenten in onmogelijke posities staan om met de rug naar het publiek  via het toetsenbord de beamer  te bedienen.  Niet bepaald een ergonomisch en didactisch verantwoorde  houding. 
Gelukkig zijn er innovatieve docenten zoals Jeroen van Kempen van het Team  ICT, die daar een oplossing voor bedenken. Natuurlijk met een ICT-toepassing.  Via ‘Teamviewer ‘  is het heel makkelijk om het scherm van je eigen computer (of laptop)  te delen met dat van een andere PC (die van de beamer).   Zo kun je , met je gezicht naar de klas en met het oog op je eigen scherm,  een presentatie starten, of activiteiten op je beeldscherm delen via  een vergroot beeldscherm achter je.

Teamviewer kan nog veel meer. Je kunt ook ( na toestemming) beelden van andere PC’s ( van je student)  overnemen.  Je installeert  Teamviewer simpel op twee computers en kunt aan de slag. Ik heb daarvoor een eenvoudige handleiding geschreven.  Mooier zou het natuurlijk nog zijn als we als ROC een niet commerciële versie  (Gratis?)  aanschaffen en die geimaged op elke PC installeren.  Zou I&A, dat via de wens in dit blog oppakken ?

vrijdag 15 november 2013

Trots

Mag ik eens een wat persoonlijker blog schrijven?, ja dat mag ik. Om maar even een Smeetseriaanse uitdrukking te gebruiken. Zeker als je trots bent op je  zoon die zo lekker aan de weg timmert met het verantwoord gebruik van sociale media in het (basis) onderwijs en dat dat niet onopgemerkt blijft. Zie het filmpje over twittergebruik in de les op leraar24,

of de bijdrage aan het boek mediawijsheid op de basisschool

Maandagavond ook samen het 10e edubloggersdiner bezocht. Een leuke ervaring om zo veel, jonge en niet meer zo jonge collegae te zien die nadenken over onderwijs en ICT toepassingen, bevlogen mensen. En van bevlogen mensen moeten we het hebben bij onderwijsvernieuwing.

Dat geldt met name als je weer geconfronteerd wordt met 'vernieuwing' van  achter het bureau.  Ik hou mijn hart vast voor allerlei plannen vanuit het management rond innoveren en verkorten bij het MBO en het invoeren van (weer) een nieuwe kwalificatiestructuur. Hoe leggen we het primaat echt bij het (beroeps)onderwijs? Alleen meer onderwijsgevenden? Docenten laten promoveren naar LD en vandaar uit een vliegwieleffect verwachten? Of toch maar insteken op bevlogenheid, zelfreflectie en benodigde didactische (ICT) vaardigheden. Wie mag ik het woord geven?

woensdag 30 oktober 2013

Een App en een App

Graag wijs ik collega's op nieuwe ontwikkelingen op gebied van onderwijs en ICT. Soms kom ik via via zelf nieuwe zaken tegen, soms moet je handig gebruik maken van wat anderen voor je onderzocht en gepubliceerd hebben. Zo maak ik graag gebruik van de bevindingen van Trendmatcher (Willem Karsenberg). Zo ook nu in zijn nieuwste blog vraagt hij aandacht voor Eduapp. Een portal/website die op basis (nieuwe) kwalificatiedossiers het vinden en delen van educatieve apps mogelijk maakt. Lees zijn blog.
Het tweede voorbeeld betreft een echte app, ontwikkeld door ROC Midden Nederland. Het betreft een rekengame MathBattle waar je rekenspelletjes tegen vrienden of de standaard PC kan spelen. Informatie vind je bij MathBattle. Ik wil graag ervaringen horen van docenten die dit in de klas gespeeld hebben!

vrijdag 6 september 2013

Beter goed gejat, dan......

Het nieuwe schooljaar is gestart en het wemelt weer van studenten en activiteiten.  Dat is voor een beleidsmedewerker onderwijs en ICT meestal een iets rustiger periode. Docenten zijn druk bezig hun lessen en introductieprogramma’s te draaien. Pas als dat twee weken loopt weten ze de gang naar mij weer te vinden. Zo ook de rekendocenten en coaches.  Een inspirerende bijeenkomst van de rekencoaches zo meldt mij de sector coördinator. 
 
Twee collega-docenten hebben leerlijnen en themakaarten ontwikkeld die beschikbaar staan voor alle rekendocenten op de portal van het ROC (helaas alleen voor medewerkers toegankelijk) en een ander docent maakt op zijn “Kahn’s” filmpjes over reken-uitleg. zie bij:
 
Dat zijn toch activiteiten waar je blij van wordt bij het begin van het schooljaar niet?

donderdag 13 juni 2013

Socrative in de les (ROC Nijmegen)

Over Socrative in de les is al heel wat geschreven. Zo was Willem Karssenberg er in 2011 al bij om de mogelijkheden van deze app te signaleren. Zie zijn blog .
 
Informatie over de werking van Socrative vind je op de wiki op de portal van het ROC Nijmegen (onder constructie), of in het boek Twee Punt Nul.
 
In mijn lessen aan collega’s over digitale didactiek en digitale (voortgang) toetsing gingen we ook aan de slag met het oefenen met Socrative. Het is des te leuker als je dan op de trap wordt aangeschoten door een docent die zegt dat ze Socrative in de les gaat inzetten. Daar wil ik dan bij zijn en natuurlijk een en ander vastleggen, om daar weer anderen mee te inspireren. Zo werkt kennisdeling toch? Zie hier het resultaat.

 

Met dank aan Wendie en de klas natuurlijk.

donderdag 25 april 2013

Face boek in de les gebruiken? Ja bij kindergeneeskunde (ROC Nijmegen)


Sociale Media in het onderwijs toepassen ? Niet elke docent staat te trappelen, zeker niet als het ‘Facebook’ betreft,  want studenten willen op zo’n persoonlijke site liever niet met school geconfronteerd worden.  Toch leuk als je als docent een manier bedenkt om Facebook te gebruiken en het bij je studenten nog in de smaak valt ook.  Docente verpleegkunde Marie-Louise Melchers  van het ROC Nijmegen  ontwikkelde een zakelijk facebookpagina over Kinderverpleegkunde  (ROC Nijmegen kinderverpleegkunde) en zette dat in om  ook te werken aan een eigen manier van ‘Flipping the classroom’.  Hierop staan  instructiefilmpjes – vanaf het web geplukt- , de bijbehorende opdrachten staan in de studiewijzer en in de les is dus aandacht voor verwerking.
Studenten reageren positief. Ze kijken hier vaker naar dan in het boek en ook voorafgaand aan de toets wordt de site veelvuldig bezocht.  Inmiddels gaan meer docenten de site gebruiken als ondersteuning van hun les  of als verdiepingsstof. Een leuk initiatief en makkelijk uitvoerbaar.