zaterdag 25 januari 2014

Weblectures (of Kennisclips) binnen het onderwijs op het ROC.



Vorige week woensdag (20 jan 2014) publiceerde ik een nota voor ROC Nijmegen over ‘Flipped Classroom’, naar aanleiding van mijn ervaringen bij het gebruik van weblectures/kennisclips bij de Netwerkschool.  Inmiddels heb ik al veel reacties zowel van binnen het ROC als daarbuiten mogen ontvangen. Ik stuurde deze nota aan een select aantal personen – gewoon je adressenlijst langs lopen en BC aanklikken-  het blijkt echter dat er meer belangstelling voor bestaat. Dus bij deze ‘publiceer’ ik deze nota voor anderen via mijn weblog. Interessant om nog eens te benadrukken is,  dat ik nu samen met Harrie Theunissen onderzoek doe naar de inzet van kennisclips bij de Netwerkschool en dat de resultaten hiervan (en de aanbevelingen over inzet en (didactische) organisatie van deze tool) besproken gaan worden tijdens de CvI conferentie van 2 en 3 april​.
Een mooie spin-off van de publicatie van de nota is een tweetal afspraken die inmiddels gemaakt zijn met teams die hier meer over willen weten en er mogelijk mee aan de slag gaan. Maar er kan nog veel meer.  Laat ik dan wel zorgen dat ik goed aansluit bij de wens en ervaringen in het onderwijs!
Klik hier​ voor de link naar de nota: Weblectures (of Kennisclips) binnen het onderwijs op het ROC (Nijmegen)

maandag 20 januari 2014

HELLUP van ICT ?

Om een betere verantwoording te krijgen voor de Inspectie…Nee wacht, om het onderwijs te verbeteren, gaan we bij het ROC Nijmegen de gegeven onderwijsmodulen evalueren. Nu is een enquête via SurveyMonkey of via Google forms snel op- en uitgezet. Daar gaan we ook mee experimenteren. Maar eigenlijk willen we iets meer, want 40 enquêtes met andere vakken en klassen en andere opleidingen maken (en gegevens verwerken, samenvoegen en analyseren) is toch wel een administratieve klus. Dus vragen we ICT hulp aan vrienden en bekenden.  Wat we eigenlijk willen is een soort zelf beheerde SurveyMonkey. Een systeem waar we de benodigde data (klas, team opleiding, etc) naar toe kunnen exporteren en dat dan met behulp van een standaard enquête, teams ( teammanagers) zelf de benodigde enquêtes voor klas/opleiding/docent kan klaar zetten en via een link kan laten afnemen. Nog mooier zou zijn, als de verkregen data ook nog centraal of op sector of team zijn samen te voegen en of te vergelijken met eerdere resultaten.  Ben benieuwd hoe andere ROC’s hier mee omspringen. Bestaat er zo’n tool? Is er meer behoefte aan? Graag via opmerkingen reageren.

dinsdag 10 december 2013

Spinnen voor Serious Request

Vorig jaar deed ik voor het eerst,  op uitnodiging van Wilfred Rubens , samen met Pierre Gorissen mee aan Spinning voor Serious Request. Dit is een inzamelingsactie om via 6 of 12 uur spinning een bijdrage te leveren aan de serious request Rode Kruis actie die inmiddels internationaal bekend is. Natuurlijk levert iedereen via TV, radio of anders al zijn bijdrage, maar ik denk dat via het sponsoren van mijn activiteit de opbrengst nog wat verhoogd kan worden. 
Dus ik roep iedereen op mij te sponsoren. Ik ga 6 uur (dwz 6 x 50 minuten, met 10 minuten pauze) achter elkaar op de spinning fiets zitten om letterlijk geen meter vooruit te komen, maar wel aan mijn conditie te werken. Daarvoor heb ik samen met Wilfred een spinningfiets ‘gekocht’ om aan dit evenement deel te nemen. Daarbij laat ik me graag sponsoren. Dat kan via een bijdrage, per minuut,  per omwenteling, per zweetdruppel, verbruikte bidon, of door een bedrag in eens.  Geef je op via dit aanmeldformulier.  Ik beloof een blog aan mijn  spinning avontuur te wijten. En natuurlijk mijn best te doen!


Fijne feestdagen.

donderdag 5 december 2013

Digiboarden en Ergonomie

Dit Blog is geschreven  voor de portal van medewerkers ROC Nijmegen

Zo’n twee jaar werken we nu met digiboarden in de meeste klaslokalen van het ROC-Nijmegen. Destijds geplaatst om een mooi beeld naar studenten en buitenwacht te geven over de inrichting?  Of met een didactisch doel om  ICT (lees digiboarden) in het onderwijs te integreren.  Vanuit meerdere teams wordt er echter in toenemende mate geklaagd over de digiboarden.  Hooguit worden ze gebruikt als veredelde projectieschermen voor een PowerPoint of Prezi ter ondersteuning van een klassikale uitleg.   Maar ook daar valt helaas nog wat op af te dingen en dan met name betreft de ergonomie.
In Wikipedia wordt ergonomie als volgt omschreven:
“Ergonomie streeft naar het zodanig ontwerpen van gebruiksvoorwerpen, technische systemen en taken dat de veiligheid, de gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van mensen wordt bevorderd.”
Daar voldoet de plaatsing van digiboarden, met daaronder een  zorgvuldig verankerde en afgeschermde PC en een doorgaans kort snoertje naar muis en toetsenbord niet aan.  Regelmatig zie je als je door  de school loopt, docenten in onmogelijke posities staan om met de rug naar het publiek  via het toetsenbord de beamer  te bedienen.  Niet bepaald een ergonomisch en didactisch verantwoorde  houding. 
Gelukkig zijn er innovatieve docenten zoals Jeroen van Kempen van het Team  ICT, die daar een oplossing voor bedenken. Natuurlijk met een ICT-toepassing.  Via ‘Teamviewer ‘  is het heel makkelijk om het scherm van je eigen computer (of laptop)  te delen met dat van een andere PC (die van de beamer).   Zo kun je , met je gezicht naar de klas en met het oog op je eigen scherm,  een presentatie starten, of activiteiten op je beeldscherm delen via  een vergroot beeldscherm achter je.

Teamviewer kan nog veel meer. Je kunt ook ( na toestemming) beelden van andere PC’s ( van je student)  overnemen.  Je installeert  Teamviewer simpel op twee computers en kunt aan de slag. Ik heb daarvoor een eenvoudige handleiding geschreven.  Mooier zou het natuurlijk nog zijn als we als ROC een niet commerciële versie  (Gratis?)  aanschaffen en die geimaged op elke PC installeren.  Zou I&A, dat via de wens in dit blog oppakken ?

vrijdag 15 november 2013

Trots

Mag ik eens een wat persoonlijker blog schrijven?, ja dat mag ik. Om maar even een Smeetseriaanse uitdrukking te gebruiken. Zeker als je trots bent op je  zoon die zo lekker aan de weg timmert met het verantwoord gebruik van sociale media in het (basis) onderwijs en dat dat niet onopgemerkt blijft. Zie het filmpje over twittergebruik in de les op leraar24,

of de bijdrage aan het boek mediawijsheid op de basisschool

Maandagavond ook samen het 10e edubloggersdiner bezocht. Een leuke ervaring om zo veel, jonge en niet meer zo jonge collegae te zien die nadenken over onderwijs en ICT toepassingen, bevlogen mensen. En van bevlogen mensen moeten we het hebben bij onderwijsvernieuwing.

Dat geldt met name als je weer geconfronteerd wordt met 'vernieuwing' van  achter het bureau.  Ik hou mijn hart vast voor allerlei plannen vanuit het management rond innoveren en verkorten bij het MBO en het invoeren van (weer) een nieuwe kwalificatiestructuur. Hoe leggen we het primaat echt bij het (beroeps)onderwijs? Alleen meer onderwijsgevenden? Docenten laten promoveren naar LD en vandaar uit een vliegwieleffect verwachten? Of toch maar insteken op bevlogenheid, zelfreflectie en benodigde didactische (ICT) vaardigheden. Wie mag ik het woord geven?

woensdag 30 oktober 2013

Een App en een App

Graag wijs ik collega's op nieuwe ontwikkelingen op gebied van onderwijs en ICT. Soms kom ik via via zelf nieuwe zaken tegen, soms moet je handig gebruik maken van wat anderen voor je onderzocht en gepubliceerd hebben. Zo maak ik graag gebruik van de bevindingen van Trendmatcher (Willem Karsenberg). Zo ook nu in zijn nieuwste blog vraagt hij aandacht voor Eduapp. Een portal/website die op basis (nieuwe) kwalificatiedossiers het vinden en delen van educatieve apps mogelijk maakt. Lees zijn blog.
Het tweede voorbeeld betreft een echte app, ontwikkeld door ROC Midden Nederland. Het betreft een rekengame MathBattle waar je rekenspelletjes tegen vrienden of de standaard PC kan spelen. Informatie vind je bij MathBattle. Ik wil graag ervaringen horen van docenten die dit in de klas gespeeld hebben!

vrijdag 6 september 2013

Beter goed gejat, dan......

Het nieuwe schooljaar is gestart en het wemelt weer van studenten en activiteiten.  Dat is voor een beleidsmedewerker onderwijs en ICT meestal een iets rustiger periode. Docenten zijn druk bezig hun lessen en introductieprogramma’s te draaien. Pas als dat twee weken loopt weten ze de gang naar mij weer te vinden. Zo ook de rekendocenten en coaches.  Een inspirerende bijeenkomst van de rekencoaches zo meldt mij de sector coördinator. 
 
Twee collega-docenten hebben leerlijnen en themakaarten ontwikkeld die beschikbaar staan voor alle rekendocenten op de portal van het ROC (helaas alleen voor medewerkers toegankelijk) en een ander docent maakt op zijn “Kahn’s” filmpjes over reken-uitleg. zie bij:
 
Dat zijn toch activiteiten waar je blij van wordt bij het begin van het schooljaar niet?