Nu ik ook blog voor de conferentie GROEI en BLOEI verwijs ik daar graag even naar mijn nieuwste bijdrage en het gehele blog
Via dit blog geef ik mijn ideeën, visie en commentaar op allerlei ontwikkelingen. Trefwoorden daarbij zijn: Onderwijs en ICT, Moovly en Prezi, ZZP-pensionado, GroenLinks, CPO de Getijden; OR-Coach, realisme en humor.
donderdag 27 maart 2014
vrijdag 21 maart 2014
Weblectures 'Live-streamen'
Deze week heb ik een experiment gedaan met het ‘live streamen’ van twee masterclasses die in het kader van de Netwerkschool (opleiding zorg en welzijn) in Boxmeer werden verzorgd. De masterclasses werden live gevolgd door studenten zorg en welzijn van het ROC Nijmegen. Dat ging niet vlekkeloos en was daarom ook een goede ervaring. De technische afwikkeling met behulp van twee ICT-stagiaires verliep vlekkeloos. Ook de apparatuur en de instellingen en gebruiksmogelijkheden daarvan, van Webcast Company was prima op orde. Waarom verliep het dan niet goed?
De eerste masterclass over oncologie werd helaas begeleid door een bijna onleesbare Prezi. Ook de inhoud – te algemeen en te weinig uitdagend- sprak niet aan. Daarbij kwam dat de presentator niet de vereiste vaardigheden had om het onderwerp boeiend voor het voetlicht te brengen. Jammer dus. En dan blijkt dat een ‘saaie les’ op video nog saaier wordt. Het gevaar dreigt dan – en dat gebeurde ook- dat de innovatie, het ‘live streamen’, de schuld van de mislukking kreeg. Wat we dus geleerd hebben is:
De eerste masterclass over oncologie werd helaas begeleid door een bijna onleesbare Prezi. Ook de inhoud – te algemeen en te weinig uitdagend- sprak niet aan. Daarbij kwam dat de presentator niet de vereiste vaardigheden had om het onderwerp boeiend voor het voetlicht te brengen. Jammer dus. En dan blijkt dat een ‘saaie les’ op video nog saaier wordt. Het gevaar dreigt dan – en dat gebeurde ook- dat de innovatie, het ‘live streamen’, de schuld van de mislukking kreeg. Wat we dus geleerd hebben is:
- Overleg altijd van te voren over inhoud en vorm van de presentatie, zodanig dat je ervan overtuigd bent dat er een goed te volgen en uitdagende Masterclass kan gaan ontstaan.
- Stel camera en geluid zo op dat er optimaal gelegenheid is tot interactie. Programmeer 3 camerastanden in zodat en spreker(s) en het publiek goed te zien is. Liever nog: werk met twee camera’s en zorg voor een regisseur die kan switchen.
- Licht ook het publiek op afstand goed in. Het is beter om met eigen individuele laptops de masterclass te volgen dan dat het via een digiboard wordt bekeken. Zorg ervoor dat het publiek weet hoe ze kunnen reageren en hoe daar commentaar op gegeven wordt.
- Het mbo-publiek is snel afgeleid, wil interactie en zal zonder aanwezige activerende docent snel afhaken. Het is de vraag of deze manier van het inzetten van weblectures voor onze studenten überhaupt wel zal werken.
- Om de masterclass (deels) te zien kun je deze url aanklikken.
Masterclass nummer twee ging over menslievende
professionalisering in de zorg. De gebruikte prezi was prima en de presentatoren
gingen veelvuldig interactie aan met het aanwezige publiek. Ook vanuit de volgers
in Nijmegen werden via de live stream vragen gesteld. Toch waren er hier ook
verbeterpunten.
- Door de keuze van de camera opstelling ( zowel publiek als presentatoren in beeld kunnen brengen) keek Nijmegen niet ‘in de ogen’ van degenen die de masterclass gaven. Dat zorgde voor minder betrokkenheid.
- In het op afstand stellen en overbrengen van de vragen zat wat tijdsverschil, waardoor de betrokkenheid ook minder vergroot werd.
- In de presentatie zaten nogal wat filmpjes verwerkt. Die komen in de livestream niet goed door. Door middel van het instellen van een ‘switch’ tussen camera en encoder is het mogelijk de filmpjes ook vanaf een laptop live te streamen.
- De vragen vanuit Nijmegen kwamen goed door en werden ook aan de presentator doorgegeven. Dit zou via een soort live chat nog verbeterd kunnen worden.
- Bekijk hier deze masterclass
Wat zijn nu nog overall
verbeterpunten/ervaringen bij livestream weblectures.
- De ondersteuning van ICT-stagiaires is prima. Zowel bij het opnemen als bij de volgers heeft dat meerwaarde. Zij kennen het programma en kunnen tips geven voor bediening en gebruik.
- Een optie zou kunnen zijn om studenten van media-design ( en hun apparatuur) te gebruiken om livestream weblectures ( maar ook kennisclips)te helpen professionaliseren.
- Het inschakelen en toepassen van de nieuwe live-manager van company webcast zodat meer interactiviteit bewerkstelligd kan worden
- Het maken van een handleiding van/voor presentators en toeschouwers over de (on) mogelijkheden van live-stream weblectures.
- Investeren in apparatuur om betere beeld en geluidkwaliteit te bewerkstelligen.
Tot slot
We moeten ons goed afvragen of het
live-streamen of gelijktijdig volgen van een les door meerdere klassen in het
MBO op voorhand meerwaarde heeft. Tot het inzetten van minder personeel zal het
zeker niet leiden. De mogelijkheden om met deze apparatuur kennisclips op te
nemen (met interactieve elementen zoals polls en toetsen ) past wellicht beter
bij ons onderwijs en onze doelgroep.
Ik hoop deze ervaringen ook te
delen met mijn toeschouwers tijden de Groei en Bloei- conferentie (CVI) Klik hier voor het programma en mijn
workshop
woensdag 12 maart 2014
Weblectures bij Netwerschool ( Conferentie Groei en Bloei)
Presentatie conferentie
Inzet en effectiviteit Weblectures bij de netwerkschool
RONDE 3 Dexter 17
Sinds 1 augustus 2011 maakt de Netwerkschool (onderdeel van het ROC Nijmegen) gebruik van weblectures bij het verzorgen van beroepsgericht onderwijs. Hoe worden deze lectures gemaakt, beheerd en ingezet en wat is het rendement daarvan op lerenden? De ervaringen hiermee willen we in deze presentatie graag delen. Daarvoor gebruiken we voorbeelden uit de onderwijspraktijk en zoomen we in op resultaten van een recent onderzoek naar het leerrendement van weblectures bij een groep studenten. Deze workshop wordt ondersteund door Olaf Lawerman van Companywebcast die een uitgebreide instructie over het werken met webcasts heeft geschreven. Een Trello-discussieplatform over ervaringen met Webinars voor het MBO staat on line:https://trello.com/hst - See more at: http://www.cviweb2014.nl/1_774_Inzet_en_effectiviteit_van_weblectures_bij_de_Netwerkschool.aspx#sthash.Tjz1yMPd.dpuf
Inzet en effectiviteit Weblectures bij de netwerkschool
RONDE 3 Dexter 17
Sinds 1 augustus 2011 maakt de Netwerkschool (onderdeel van het ROC Nijmegen) gebruik van weblectures bij het verzorgen van beroepsgericht onderwijs. Hoe worden deze lectures gemaakt, beheerd en ingezet en wat is het rendement daarvan op lerenden? De ervaringen hiermee willen we in deze presentatie graag delen. Daarvoor gebruiken we voorbeelden uit de onderwijspraktijk en zoomen we in op resultaten van een recent onderzoek naar het leerrendement van weblectures bij een groep studenten. Deze workshop wordt ondersteund door Olaf Lawerman van Companywebcast die een uitgebreide instructie over het werken met webcasts heeft geschreven. Een Trello-discussieplatform over ervaringen met Webinars voor het MBO staat on line:https://trello.com/hst - See more at: http://www.cviweb2014.nl/1_774_Inzet_en_effectiviteit_van_weblectures_bij_de_Netwerkschool.aspx#sthash.Tjz1yMPd.dpuf
zaterdag 25 januari 2014
Weblectures (of Kennisclips) binnen het onderwijs op het ROC.
Vorige week woensdag (20 jan 2014) publiceerde ik een nota voor ROC Nijmegen over ‘Flipped Classroom’, naar aanleiding van mijn ervaringen bij het gebruik van weblectures/kennisclips bij de Netwerkschool. Inmiddels heb ik al veel reacties zowel van binnen het ROC als daarbuiten mogen ontvangen. Ik stuurde deze nota aan een select aantal personen – gewoon je adressenlijst langs lopen en BC aanklikken- het blijkt echter dat er meer belangstelling voor bestaat. Dus bij deze ‘publiceer’ ik deze nota voor anderen via mijn weblog. Interessant om nog eens te benadrukken is, dat ik nu samen met Harrie Theunissen onderzoek doe naar de inzet van kennisclips bij de Netwerkschool en dat de resultaten hiervan (en de aanbevelingen over inzet en (didactische) organisatie van deze tool) besproken gaan worden tijdens de CvI conferentie van 2 en 3 april.
Vorige week woensdag (20 jan 2014) publiceerde ik een nota voor ROC Nijmegen over ‘Flipped Classroom’, naar aanleiding van mijn ervaringen bij het gebruik van weblectures/kennisclips bij de Netwerkschool. Inmiddels heb ik al veel reacties zowel van binnen het ROC als daarbuiten mogen ontvangen. Ik stuurde deze nota aan een select aantal personen – gewoon je adressenlijst langs lopen en BC aanklikken- het blijkt echter dat er meer belangstelling voor bestaat. Dus bij deze ‘publiceer’ ik deze nota voor anderen via mijn weblog. Interessant om nog eens te benadrukken is, dat ik nu samen met Harrie Theunissen onderzoek doe naar de inzet van kennisclips bij de Netwerkschool en dat de resultaten hiervan (en de aanbevelingen over inzet en (didactische) organisatie van deze tool) besproken gaan worden tijdens de CvI conferentie van 2 en 3 april.
Een mooie spin-off van de publicatie van de nota is een tweetal afspraken die inmiddels gemaakt zijn met teams die hier meer over willen weten en er mogelijk mee aan de slag gaan. Maar er kan nog veel meer. Laat ik dan wel zorgen dat ik goed aansluit bij de wens en ervaringen in het onderwijs!
Klik hier voor de link naar de nota: Weblectures (of Kennisclips) binnen het onderwijs op het ROC (Nijmegen)
maandag 20 januari 2014
HELLUP van ICT ?

dinsdag 10 december 2013
Spinnen voor Serious Request

Fijne feestdagen.
donderdag 5 december 2013
Digiboarden en Ergonomie
Dit Blog is geschreven voor de portal van
medewerkers ROC Nijmegen
Zo’n twee jaar werken we nu met digiboarden in de meeste
klaslokalen van het ROC-Nijmegen. Destijds geplaatst om een mooi beeld
naar studenten en buitenwacht te geven over de inrichting? Of met
een didactisch doel om ICT (lees digiboarden) in het onderwijs te
integreren. Vanuit meerdere teams wordt er echter in toenemende mate
geklaagd over de digiboarden. Hooguit worden ze gebruikt als
veredelde projectieschermen voor een PowerPoint of Prezi ter ondersteuning van
een klassikale uitleg. Maar ook daar valt helaas nog wat op af
te dingen en dan met name betreft de ergonomie.
In Wikipedia wordt ergonomie als volgt omschreven:
“Ergonomie streeft naar het zodanig ontwerpen van
gebruiksvoorwerpen, technische systemen en taken dat de veiligheid, de
gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van mensen wordt
bevorderd.”
Daar voldoet de plaatsing van digiboarden, met daaronder
een zorgvuldig verankerde en afgeschermde PC en een doorgaans kort
snoertje naar muis en toetsenbord niet aan. Regelmatig zie je als je
door de school loopt, docenten in onmogelijke posities staan om met
de rug naar het publiek via het toetsenbord de beamer te
bedienen. Niet bepaald een ergonomisch en didactisch verantwoorde houding.
Gelukkig zijn er innovatieve docenten zoals Jeroen van
Kempen van het Team ICT, die daar een oplossing voor bedenken.
Natuurlijk met een ICT-toepassing. Via ‘Teamviewer ‘ is
het heel makkelijk om het scherm van je eigen computer (of
laptop) te delen met dat van een andere PC (die van de
beamer). Zo kun je , met je gezicht naar de klas en met het
oog op je eigen scherm, een presentatie starten, of activiteiten op
je beeldscherm delen via een vergroot beeldscherm achter je.
Teamviewer kan nog veel meer. Je kunt ook ( na toestemming)
beelden van andere PC’s ( van je student) overnemen. Je
installeert Teamviewer simpel op twee computers en kunt aan de slag.
Ik heb daarvoor een eenvoudige handleiding geschreven. Mooier
zou het natuurlijk nog zijn als we als ROC een niet commerciële
versie (Gratis?) aanschaffen en die geimaged op elke PC
installeren. Zou I&A, dat via de wens in dit blog oppakken ?
Abonneren op:
Posts (Atom)