vrijdag 5 april 2013

HAN Atelier (scholing digitale didactiek)

Het is altijd prettig om terug te zien op een geslaagde scholing met tevreden deelnemers. En zo mocht de avond van 4 april wel genoemd worden. Ik was gevraagd in het kader van een professionaliseringstraject van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen en het ROC Nijmegen een scholing te verzorgen over digitale didactiek. De opzet van de avond verliep via deze Prezi.

Vooraf hadden de deelnemers een webcast gezien over TPACK
waar we in de cursus op terug kwamen. De ervaringen in het gebruik van digitale instrumenten waren nog miniem. Groot was de belangstelling dus voor de bingokaart van Patrick Koning: alle vakjes moesten benoemd en bekeken worden. Vervolgens gingen de deelnemers zelf aan de slag met de Tpack kaarten om een lesvoorbeeld op te zetten. Het leverde een aantal mooie suggesties op.
Aansluitend bij de geïnventariseerde wensen werd de groep in tweeën opgedeeld. Ik mocht 7 personen begeleiden bij de eerste schreden op het PREZIpad.

Het samen werken aan een Prezi leidde natuurlijk tot de onvermijdelijke chaos. Sylvia hield via een ‘Silent Discussion’ via Lino-it een onderzoek naar valkuilen bij het gebruik van ICT in de les en de oplossingen daarvoor. Het resultaat is publiek.

Bij de evaluatie bleek dat de cursisten nog niet uitgeleerd waren ze wilden meer. En we grepen gelijk Lino-it nog een keer aan om de wensen te inventariseren.

De volgende keer gaan we praktisch aan de slag met Prezi, Socrative en Twitter in de les. Ook besteden we aandacht aan het omgaan met mobieltjes en ICT toegang in de les.
Prima avondje

Geen opmerkingen: