Het is altijd prettig om terug te zien op een geslaagde
scholing met tevreden deelnemers. En zo mocht de avond van 4 april wel genoemd
worden. Ik was gevraagd in het kader van een professionaliseringstraject van de
Hogeschool Arnhem en Nijmegen en het ROC Nijmegen een scholing te verzorgen
over digitale didactiek. De opzet van de avond verliep via deze Prezi.
Vooraf hadden de deelnemers een webcast gezien over TPACK,
waar we in de cursus op terug kwamen. De ervaringen in het
gebruik van digitale instrumenten waren nog miniem. Groot was de belangstelling
dus voor de bingokaart van Patrick Koning: alle vakjes moesten benoemd en
bekeken worden. Vervolgens gingen de deelnemers zelf aan de slag met de Tpack
kaarten om een lesvoorbeeld op te zetten. Het leverde een aantal mooie
suggesties op.
Aansluitend bij de geïnventariseerde wensen werd de groep in
tweeën opgedeeld. Ik mocht 7 personen begeleiden bij de eerste schreden op het
PREZIpad.
Het samen werken aan een Prezi leidde natuurlijk tot de onvermijdelijke chaos. Sylvia hield
via een ‘Silent Discussion’ via Lino-it een onderzoek naar valkuilen bij het
gebruik van ICT in de les en de oplossingen daarvoor. Het resultaat is publiek.
Bij de evaluatie bleek dat de cursisten nog niet uitgeleerd
waren ze wilden meer. En we grepen gelijk Lino-it nog een keer aan om de wensen te inventariseren.
De volgende keer gaan we praktisch aan de slag met Prezi, Socrative
en Twitter in de les. Ook besteden we aandacht aan het omgaan met mobieltjes en
ICT toegang in de les.
Prima avondje
Geen opmerkingen:
Een reactie posten