woensdag 17 april 2013

'Trello' een handige manier van (projecten) bijhouden

Wat is het mooi als je vanuit een les digitale didactiek van je cursisten/collegae  iets terug krijgt.  Zo gebruiken docenten bij de afdeling techniek bij projecten ‘Trello’ als instrument om vorderingen in bij te houden.  Het lijkt ook een makkelijke tool voor het samenwerken in groepen aan opdrachten. Om Trello te gebruiken moet je een (gratis) account aanmaken. Bij  www.trello.com
Trello bestaat uit een basisblad met een ‘Board’daarbinnen werk je met , ‘Lists’  en ‘Cards’.  Een ‘ board’ maak je aan voor een project.  ‘Lists’ zijn lijstjes die je in een project hangt, zoals bijvoorbeeld lijsten met : ‘to do’, ‘doing’ en ‘done’.  ‘Cards’ zijn dan de eigenlijke taken die op kaarten kunnen worden toebedeeld aan de uitvoerders.  
 Zowel de lijstjes, als de boards , als de taken zijn te wijzigen,  toe te voegen en te verwijderen. Zo creëer je dus makkelijk een takenlijst voor een activiteit of project.  De kaarten kun je een kleur geven (deze zijn ook te definiëren) en te adresseren aan een persoon. Ook kun je er een datum of een bestand aan toevoegen.
Als je een taak aan het uitvoeren bent versleep je de kaart naar een andere lijst.  In de activiteiten lijst (links in beeld) wordt een soort log bijgehouden van wat je allemaal gedaan hebt.

Daarboven kun je nog allerlei opties uit proberen, zoals het filteren van alle activiteiten op tijd, persoon,  of item.  Bij ‘notification’ kun je aangeven of je een bericht wilt ontvangen als er iets in je board gewijzigd is.

De ‘Boards ‘,die je onbeperkt kunt aanmaken  kun je privé of openbaar maken. Je kunt ze ook voor een organisatie, die je zelf aanmaakt klaar zetten en van een logo voorzien.
Als je deelnemers aan je ‘board’ uitnodigt kunnen zij ook aan het takenpakket werken. Je kunt deelnemers een gewone rol geven, dan kunnen ze kaarten en lijsten  verslepen, toevoegen en  verwijderen.  Alleen als ze worden toegevoegd als  ‘admin’ kunnen ze de settings van het board veranderen.

Deelnemers aan een board kunnen ook op kaarten stemmen. Kies daarvoor  de optie ‘more actions’ bij een kaart. Hiermee kun je acties goedkeuren en daarmee  als docent bijvoorbeeld een beoordeling geven. 
Samenvattend:  Een zeer handige en uitgebreide ‘Tool’ om activiteiten bij een project bij te houden.  Zeker door zijn eenvoud in het onderwijs  goed toe te passen bij samenwerkings-opdrachten.  Je moet wel van te voren goed nadenken over de structuur die je neer zet. Het is daarom waarschijnlijk handig dit eerst kleinschalig toe te passen. Ik ben benieuwd naar ervaringen uit het veld hiermee. Ga maar eens voorstellen om dit bij het project Taal en Rekenen in te zetten.

Geen opmerkingen: