Er zijn van die momenten dat alles bij elkaar komt.
Tijdens de studiedag van 4 november was dat
het geval. Je bent al 4 jaar als ambassadeur van Kennisnet op het ROC Nijmegen actief.
Dat gaat met vallen en opstaan, duwen en trekken. Want ICT goed als tool gebruiken in het
onderwijs gaat niet vanzelf. Daar is visie, ondersteuning en inzet voor nodig.
Maar dan doen zich plotsklaps veel mogelijkheden voor. Aan de hand van de
introductie van een nieuwe ELO organiseren we een studiedag voor (helaas alleen)
het onderwijspersoneel. (Juist daar had de onderwijsondersteuners en ICT-ers
ook bij betrokken moeten worden) Tijdens de dag en vooral tijdens de
inspiratiemarkt worden veel docenten echt geïnspireerd. En het is leuk om te
merken dat dat juist bij activiteiten is waar jezelf bij betrokken bent.
Anoushka van Bemmel heeft in twee sessie laten zien hoe zij via Adobe e-connect, werkt met
studenten die vanwege hun topsport activiteiten niet ‘lijfelijk’ in de les
aanwezig kunnen zijn. Dat biedt natuurlijk ook weer mogelijkheden voor teams
die studenten (voor stage) in het buitenland hebben. Gelukkig kunnen we 4
kamers bij Adobe inrichten, dus dat biedt mogelijkheden.
werden op de Plaza verkocht als zoete broodjes op de markt.
Ik begrijp dat er inmiddels initiatieven zijn om groepjes te gaan vormen om ervaringen
met het gebruik hiervan uit te wisselen. Handleidingen liggen op de plank!
De ‘lessen mediawijsheid’ uitgevoerd door docent IngridLagarde van de Netwerkschool (Boxmeer), trokken ook veel
bekijks. Deze lessencyclus van 10 weken/lessen gaat met name over de bewustwording
van en de mogelijkheden om sociale media in het onderwijs in te zetten voor en door studenten.
Binnenkort worden de opzet en uitvoering geëvalueerd. Daarna is de lessencyclus
inclusief handleiding beschikbaar voor iedereen. Misschien wel als eerste in de
nieuwe onderwijsomgeving #onderwijsonline.
En bij het opnemen van kennisclips moest ik natuurlijk zelf
aan de bak. In nog geen twee uur tijd zijn 5 filmpjes opgenomen. Mooi om te
zien hoe docenten (soms best zenuwachtig) hun vuurdoop krijgen als ‘nieuwslezer’
terwijl andere collega’s nieuwsgierig toekijken. Ik verwacht een toeloop op het
gebruik van de apparatuur van Company Webcast. Het is nu tijd te investeren in
een betere studioruimte, camera en microfoons, om samen met (studenten van)
Mediadesign een en ander professioneel in te richten.
Inderdaad Hans gaat het nog druk krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten