woensdag 17 april 2013

'Trello' een handige manier van (projecten) bijhouden

Wat is het mooi als je vanuit een les digitale didactiek van je cursisten/collegae  iets terug krijgt.  Zo gebruiken docenten bij de afdeling techniek bij projecten ‘Trello’ als instrument om vorderingen in bij te houden.  Het lijkt ook een makkelijke tool voor het samenwerken in groepen aan opdrachten. Om Trello te gebruiken moet je een (gratis) account aanmaken. Bij  www.trello.com
Trello bestaat uit een basisblad met een ‘Board’daarbinnen werk je met , ‘Lists’  en ‘Cards’.  Een ‘ board’ maak je aan voor een project.  ‘Lists’ zijn lijstjes die je in een project hangt, zoals bijvoorbeeld lijsten met : ‘to do’, ‘doing’ en ‘done’.  ‘Cards’ zijn dan de eigenlijke taken die op kaarten kunnen worden toebedeeld aan de uitvoerders.  
 Zowel de lijstjes, als de boards , als de taken zijn te wijzigen,  toe te voegen en te verwijderen. Zo creëer je dus makkelijk een takenlijst voor een activiteit of project.  De kaarten kun je een kleur geven (deze zijn ook te definiëren) en te adresseren aan een persoon. Ook kun je er een datum of een bestand aan toevoegen.
Als je een taak aan het uitvoeren bent versleep je de kaart naar een andere lijst.  In de activiteiten lijst (links in beeld) wordt een soort log bijgehouden van wat je allemaal gedaan hebt.

Daarboven kun je nog allerlei opties uit proberen, zoals het filteren van alle activiteiten op tijd, persoon,  of item.  Bij ‘notification’ kun je aangeven of je een bericht wilt ontvangen als er iets in je board gewijzigd is.

De ‘Boards ‘,die je onbeperkt kunt aanmaken  kun je privé of openbaar maken. Je kunt ze ook voor een organisatie, die je zelf aanmaakt klaar zetten en van een logo voorzien.
Als je deelnemers aan je ‘board’ uitnodigt kunnen zij ook aan het takenpakket werken. Je kunt deelnemers een gewone rol geven, dan kunnen ze kaarten en lijsten  verslepen, toevoegen en  verwijderen.  Alleen als ze worden toegevoegd als  ‘admin’ kunnen ze de settings van het board veranderen.

Deelnemers aan een board kunnen ook op kaarten stemmen. Kies daarvoor  de optie ‘more actions’ bij een kaart. Hiermee kun je acties goedkeuren en daarmee  als docent bijvoorbeeld een beoordeling geven. 
Samenvattend:  Een zeer handige en uitgebreide ‘Tool’ om activiteiten bij een project bij te houden.  Zeker door zijn eenvoud in het onderwijs  goed toe te passen bij samenwerkings-opdrachten.  Je moet wel van te voren goed nadenken over de structuur die je neer zet. Het is daarom waarschijnlijk handig dit eerst kleinschalig toe te passen. Ik ben benieuwd naar ervaringen uit het veld hiermee. Ga maar eens voorstellen om dit bij het project Taal en Rekenen in te zetten.

vrijdag 5 april 2013

HAN Atelier (scholing digitale didactiek)

Het is altijd prettig om terug te zien op een geslaagde scholing met tevreden deelnemers. En zo mocht de avond van 4 april wel genoemd worden. Ik was gevraagd in het kader van een professionaliseringstraject van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen en het ROC Nijmegen een scholing te verzorgen over digitale didactiek. De opzet van de avond verliep via deze Prezi.

Vooraf hadden de deelnemers een webcast gezien over TPACK
waar we in de cursus op terug kwamen. De ervaringen in het gebruik van digitale instrumenten waren nog miniem. Groot was de belangstelling dus voor de bingokaart van Patrick Koning: alle vakjes moesten benoemd en bekeken worden. Vervolgens gingen de deelnemers zelf aan de slag met de Tpack kaarten om een lesvoorbeeld op te zetten. Het leverde een aantal mooie suggesties op.
Aansluitend bij de geïnventariseerde wensen werd de groep in tweeën opgedeeld. Ik mocht 7 personen begeleiden bij de eerste schreden op het PREZIpad.

Het samen werken aan een Prezi leidde natuurlijk tot de onvermijdelijke chaos. Sylvia hield via een ‘Silent Discussion’ via Lino-it een onderzoek naar valkuilen bij het gebruik van ICT in de les en de oplossingen daarvoor. Het resultaat is publiek.

Bij de evaluatie bleek dat de cursisten nog niet uitgeleerd waren ze wilden meer. En we grepen gelijk Lino-it nog een keer aan om de wensen te inventariseren.

De volgende keer gaan we praktisch aan de slag met Prezi, Socrative en Twitter in de les. Ook besteden we aandacht aan het omgaan met mobieltjes en ICT toegang in de les.
Prima avondje

dinsdag 2 april 2013

Duurzaamheid bij het ROC Nijmegen


Op donderdag 28 maart vond een geslaagde personeelsdag plaats bij het ROC Nijmegen. Geslaagd niet alleen omdat de opkomst groot was, ook omdat het thema ‘duurzaamheid’ goed aansloeg bij de medewerkers. De inleiding van weervrouw Helga van de Leur gaf klimaatsceptici geen enkele kans – ondanks het al weken aanhoudende koude weer- om cynisch groene en ecologisch verantwoorde maatregelen te becommentariëren. Ook de excursies vielen in goede aarde. De sfeer was goed, tijd voor nieuwe initiatieven dus.  Zie ook de ‘twitter-time-line’ over deze personeelsdag bij #rocnijmegenpd :
Ook ons CVB-lid Theo Douma riep in zijn presentatie op nieuwe duurzame initiatieven vooral dicht bij jezelf als medewerker of als team te zoeken. Natuurlijk helemaal waar. Verbeter de wereld begin bij jezelf. Maar soms ook te gemakkelijk.  Niet alleen op individueel terrein moet er wat gebeuren. Ook op mondiaal, landelijk, regionaal en op ‘ROC- niveau’.  Naast maatregelen op gebied van vervoer, van besparing op energie, van duurzaam omgaan met materiaal, van het plaatsen van zonnepanelen op onze gebouwen tot beperken van het gebruik van papier, kunnen we als ROC ook duurzaam werken en leren stimuleren. Bijvoorbeeld door het instellen van een “Green-Grass-Roots-project”.  Stimuleer met kleine bedragen initiatieven en de uitvoering daarvan onder medewerkers en teams van het personeel. Geef daarbij bijvoorbeeld aan hoe ervaringen gedeeld moeten worden, of hoe ze in het onderwijs geïmplementeerd kunnen worden. Maak dat een onderdeel van onze school of life communicatiestrategie en stimuleer door zo’n project deze activiteiten.  Mij heb je mee! 

zondag 24 maart 2013

Digitale Didactiek voor HAN-ateliers

Nu het 23 maart 2013 toch te koud is om te fietsen, maar eens een blogpost aan het maken. Dit alles in het teken van een cursus die ik mag verzorgen voor (collega) docenten onder de titel digitale didactiek. De opzet van de cursus is vorm gegeven in een menu.

Amuse

Een weblecture gaat vooraf aan deze bijeenkomst. Het is de bedoeling deze lecture van te voren te bekijken en de daarin gestelde opdracht uit te voeren. Klik hier voor de link naar deze weblecture. Als je hierop klikt (of de link in je URL plakt) krijg je een inlogscherm, waar je je school mailadres moet invullen om de weblecture te zien. Dit werkt het beste bij Internet Explorer.

Voorgerecht

Na een korte kennismaking, bespreken kort jullie leerwensen en gaan in op de gemaakte opdracht.

Hoofdgerecht 1

Inzoomen op een uitgebreid pallet aan ICT toepassingen voor het onderwijs, van Kahn Academie tot Twitter, van Socrative tot Stimmit. (hierbij maak ik dankbaar gebruik van de door 'Trendmatcher' bewerkte BINGO-kaart van Patrick Koning)

Hoofdgerecht 2

Zelf koken: we gaan aan de slag met het ontwikkelen en uitwerken van een voorbeeld van digitale didactiek aan de hand van een kaartjes werkvorm. (Hierbij geeft Sous-chef Steef Wassenaar ondersteuning) Deze werkzaamheid wordt onderbroken door een fysiek hapje. Met dank aan de TPACK-kaarten van het NOVA college.

Dessert

Keuze uit:
 Kennismaking met Prezi ( hiervoor wordt je gevraagd een prezi –account aan te maken, zie bijlage) Hans begeleidt dit.
* Wat zijn de valkuilen bij het gebruik van ICT in het onderwijs ('stille discussie'aan de hand van Lino-it) ter plekke wordt een opdracht uitgereikt. Sylvia begeleidt dit.

Koffie met??

Korte evaluatie: leerdoelen gehaald? Wensen voor de toekomst??

Naar ik vernomen heb staat de eerste groep te trappelen om aan deze 4-uurs bijeenkomst deel te nemen. In de volgende blog ga ik in op de resultaten!

donderdag 17 januari 2013

Inspirerende bijeenkomst Sociale Media in het onderwijs in innovatiehuis


Gisteren 16 januari mocht ik deelnemen aan een bijeenkomst in het kader van de week van de sociale media in het innovatiehuis voor het MBO in Den Bosch. Het werd een zinvolle, leerzame bijeenkomst. Het bracht mij in ieder geval een aantal elementen die ik in mijn werk als onderwijs beleidsmedewerker ( onderwijs en ICT) kan gebruiken voor verdere professionele ondersteuning bij teams en docenten.
Patrick Koning (@pjkoning) beet het spits af met een bingo van logo’s van sociale media, die ingezet kunnen worden in onderwijssituaties.  Mooie voorbeelden passeerden de revue. Het gaf mij in ieder geval weer inspiratie en ideeën over hoe we bij ROC Nijmegen sociale media in lessen kunnen inzetten. Ik zal graag , onder de voorwaarden van gebruik willen maken van het materiaal van Patrick. 
Zijn presentatie vind je hier: Patrick Koning

Vervolgens nam Wilfred Rubens het stokje over: Hij ging vooral in in de redenen waarom je sociale media kan in zetten in het onderwijs. Daarbij is overduidelijk dat het een middel is en dat je altijd de inzet van ICT moet relateren aan de inhoud van het onderwijs, het didactische doel en de context.  TPACK in optima forma dus, waarbij het van belang is ook steeds te reflecteren op doel, inhoud en middelen. Sociale media inzetten omdat het zo leuk is, is bij voorbaat kansloos. Zie zijn weblog over zijn eigen presentatie: Wilfred Rubens

Na de lunch ging Karin Winters uitgebreid in op het gebruik van Linkedin zowel voor professionals (collega’s) en studenten. Met name handig om te gebruiken als bekwaamheidsdossier of CV voor sollicitaties. Ben je er wel van bewust dat Linkedin geen facebook is. Vakantiekiekjes deel je maar elders.  Door het (laten) aanmaken van groepen kun je mogelijk ook een alumnibeleid ondersteunen. Tot slot liet  Karin zien hoe makkelijk je (instructie) filmpjes kunt opnemen en inzetten in het onderwijs. Maar dat wist ik al. Ik heb hetzelfde gedaan met 8 filmpjes voor het vak etaleren bij handel.  Haar presentatie: Karin Winters (volgt)

Als laatste verzorgde Mieke van Keulen (van Kennisnet)  met een PREZI een presentatie over  het implementatie van Sociale Media in het onderwijs. Daarbij kwam natuurlijk de publicatie 4 in Balans aan de orde. Over het gebruik van sociale media in de marketing- en communicatiestrategie van het ROC en de regels over privacy en spelregels en protocollen werd intensief gediscussieerd. Zie haar Prezi hier:
 
De dag werd afgesloten met een geweldig: TweetMeeteat–diner, waarvoor dank aan de drie koks!


maandag 1 oktober 2012

‘Weblectures’ en ‘Flipping the Classroom’? Wasda?

Sinds begin September beschikken we bij de Netwerkschool van het ROC-Nijmegen over apparatuur om weblectures te maken: opgenomen lessen die ‘live’ op een andere locatie kunnen worden bekeken of achteraf door studenten kunnen worden geraadpleegd op computer, telefoon of tablet.
Aanleiding
Bij de Netwerkschool proberen we een opleiding op maat te bieden, met flexibele instroom en met mogelijkheden om je studie te versnellen. Daarbij staat de praktijk centraal. Ook besteden we veel aandacht aan ICT-toepassingen binnen het onderwijs. Omdat we relatief vaak voor kleine groepen les moeten geven en we deze tijd liever besteden aan het behandelen van opdrachten of vragen zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden om deze (theorie)lessen op video op te nemen.

Scholing en gebruik
Inmiddels zijn 10 docenten geschoold in het gebruik van de opnameapparatuur. Ze zijn enthousiast over de mogelijkheden. Zo zie je niet alleen de docent in beeld, maar loopt er tegelijkertijd een PowerPointpresentatie of Prezi mee. Wil je slechts een klein fragment uit de presentatie zien, dan kun je daar heel gemakkelijk voor kiezen. De docent heeft de mogelijkheid om tal van interactieve mogelijkheden toe te voegen. Denk aan enquêtes, polls en ‘stel een vraag’ elementen. Aan de achterkant kan hij zien wie de presentatie wanneer bekeken hebben. Op deze manier kunnen we omgekeerd lesgeven (‘flipping the classroom’): onze studenten kunnen vooraf het college bekijken om tijdens de les de nieuwe kennis in de praktijk te brengen. Zo kunnen we direct inspelen op hun vragen.

De eerste weblectures staan online!

Inmiddels zijn de eerste twee voorbeeldlectures opgenomen: een over het maken van weblectures en een over maag- en darmaandoeningen. Om deze te kunnen bekijken moet je je schoolmailadres opgeven.

Ook interesse?
De apparatuur voor het opnemen van weblectures staat opgesteld op de locatie Boxmeer, maar staat natuurlijk ook open voor andere opleidingen van ROC Nijmegen. Het enige wat je nodig hebt zijn een script voor een les en een bijpassende presentatie. Interesse? Neem dan contact op met onze Kennisnet-ambassadeur Hans Steeman.

donderdag 6 september 2012

Centrale Examens taal en rekenen in het MBO

Nog een jaartje en dan is het zover. Dan start de verplichte examinering voor Niveau 4, op 3F voor rekenen en Nederlands. Dit alles natuurlijk met het (politieke) doel het reken- en taalniveau van studenten te verhogen. In het MBO worden we daarop voor het eerst afgerekend. De resultaten zijn niet bemoedigend. Uit de gehouden pilots blijkt dat gemiddeld 40 % een voldoende voor rekenen haalt. Bij Nederlands is dat – voor de onderdelen lezen en luisteren zo’n 60%. Als deze trend zich voort zet haalt meer dan de helft van de studenten MBO niveau 4 geen diploma. Nog afgezien van het ‘rendement’ van Mbo-opleidingen, betekent dat ook dat de arbeidsmarkt (en vervolgopleidingen) rekening moet houden met een grote uitstroom van niet gekwalificeerde (of niet toelaatbare) studenten. Is dat wat de politiek wil met het verplicht ‘opkrikken’ van het niveau? Of gaat het om de manier waarop? We hebben het dan nog niet over niveau 2 en 3 opleidingen of het verplicht stellen van centrale examinering Engels. Intussen zetten ROC ’s alle middelen in om en het onderwijs en de examinering voor elkaar te krijgen. En dat is ook een hele klus. Probeer maar eens 3000 studenten in een keurslijf van 3 examenperiodes te proppen, waarbij doorgaans examinering in de praktijk, individueel op kerntaak plaats vindt. De belangrijkste aanleiding voor dit bericht is wel de constatering met betrekking tot de herkansingen. Terwijl we vanuit inspectie en klantvriendelijkheid streven naar het bekendmaken van resultaten van toetsen binnen twee weken heeft het CITO 4 tot 6 weken voordat resultaten van digitale examens worden gepubliceerd. Dat leidt tot de absurde situatie dat studenten die in afnameperiode 1 examen hebben gedaan pas in afname 3 kunnen herkansen in 2012/13. Met een beetje geluk krijgen we cijfers van afname 2 op 1 april binnen en……… inderdaad op 1 april start afname 3! Hoe moeten we als Mbo-scholen nu afkomen van ons imago als slechte organisatie met (te) weinig aandacht voor de (zwakke) leerling?