Via dit blog geef ik mijn ideeën, visie en commentaar op allerlei ontwikkelingen. Trefwoorden daarbij zijn: Onderwijs en ICT, Moovly en Prezi, ZZP-pensionado, GroenLinks, CPO de Getijden; OR-Coach, realisme en humor.
woensdag 16 mei 2007
EK < 21
Wat kan onderwijs toch ook leuk zijn. Binnenkort is Nijmegen een van de speelsteden voor de EK onder de 21. Nu hoef je geen voetbalgek te zijn om dit een leuk evenement te vinden. Ook voor onderwijsfreaks is dit een uitdaging. In ieder geval zien tal van medewerkers en leerlingen van het ROC-Nijmegen om rond het EK en alle zogenaamde site-events, die onder andere door de Gemeente Nijmegen georganiseerd worden kansen om ‘iets’ met het onderwijs te doen. Zo deed een groep leerlingen van marketing en communicatie een marktonderzoek naar Serviërs en organisaties van Serviërs in Nederland en Duitsland ( Nijmegen is thuishaven van de Servische ploeg), ontwiepen studenten van de grafische werkplaats een logo en banieren die onze stad sieren. Maar er gaat nog veel meer gebeuren: Promoteams en ticketverkoop, optreden van artiesten, bijdragen aan bewegingsfestivals, etc etc. Allemaal activiteiten waar leren, werken en doen met elkaar in verband gebracht worden. En allemaal activiteiten die zo veel gemeen hebben met competentiegericht onderwijs. Je ziet docenten en leerlingen enthousiast worden en net wat weer geven om de projectjes tot een goed einde te brengen. Dat is pas experimenteren. Geweldig. En dat is tevens een veel beter antwoord op mijn vorige stukje, waarin zo ‘kritsch’ gedaan werd over cgo.
maandag 16 april 2007
Tegenstander van CGO??
Donderdag 12 april een studiedag op de sector. Eindigend in een lagerhuisdebat over CGO. En wonder boven wonder- maar zo gaan in de voorbereiding soms dingen- , moest ik tegen pleiten.
Het verhaal druk ik hieronder af. Ik scoorde er goed mee. Het applaus maakte dat ik me ongemakkelijk voelde. Is de 'waarheid' zo simpel?? Eerst maar eens vragen om reacties aan jullie. Een volgende keer reageer ik zelf en dan met mijn echte mening!
Helaas is competentiegricht onderwijs (nog) niet geschikt voor onze MBO leerlingen.
Competentiegericht onderwijs.gaat ervan uit dat we leerlingen opleiden tot een beroep. En zelfs zo dat we de beroepscontext onderdeel laten zijn van onderwijsprogramma. Daarin vragen we leerlingen opdrachten uit te voeren, problemen op te lossen en via POP gesprekken leervragen te laten formuleren, waarmee ze vervolgens weer aan het werk moeten.
Onze leerlingen 17 jaar oud, net van het VMBO, zijn daar nog niet toe in staat. Ze weten niet of nauwelijks wat ze willen en als je ze vrij laat doen ze niets. Ze rommelen maar wat aan, met hun taakkaarten, ze weten niet waarom of waarvoor dat nodig is.
Deze leerlingen hebben juist structuur nodig. Er moeten eisen aan ze gesteld worden en dat kan het beste door ze eerst simpele ( kennis) theorie voor te zetten en dat te toetsen. En dat kan nu eenmaal het beste in een traditionele klassenstructuur met vast rooster en weinig poespas.
Daar moet de nadruk op liggen in het eerste jaar van de opleiding. Pas als ze die hobbel hebben genomen kunnen ze opgedane kennis in de praktijk gaan toepassen. In leerjaar twee of drie. Zo kunnen we de kwaliteit van onze opleidingen meten en waarborgen.
Laat competentiegericht onderwijs maar voor het HBO gelden, die leerlingen kunnen het misschien wel aan. Onze leerlingen in ieder geval niet!
Het verhaal druk ik hieronder af. Ik scoorde er goed mee. Het applaus maakte dat ik me ongemakkelijk voelde. Is de 'waarheid' zo simpel?? Eerst maar eens vragen om reacties aan jullie. Een volgende keer reageer ik zelf en dan met mijn echte mening!
Helaas is competentiegricht onderwijs (nog) niet geschikt voor onze MBO leerlingen.
Competentiegericht onderwijs.gaat ervan uit dat we leerlingen opleiden tot een beroep. En zelfs zo dat we de beroepscontext onderdeel laten zijn van onderwijsprogramma. Daarin vragen we leerlingen opdrachten uit te voeren, problemen op te lossen en via POP gesprekken leervragen te laten formuleren, waarmee ze vervolgens weer aan het werk moeten.
Onze leerlingen 17 jaar oud, net van het VMBO, zijn daar nog niet toe in staat. Ze weten niet of nauwelijks wat ze willen en als je ze vrij laat doen ze niets. Ze rommelen maar wat aan, met hun taakkaarten, ze weten niet waarom of waarvoor dat nodig is.
Deze leerlingen hebben juist structuur nodig. Er moeten eisen aan ze gesteld worden en dat kan het beste door ze eerst simpele ( kennis) theorie voor te zetten en dat te toetsen. En dat kan nu eenmaal het beste in een traditionele klassenstructuur met vast rooster en weinig poespas.
Daar moet de nadruk op liggen in het eerste jaar van de opleiding. Pas als ze die hobbel hebben genomen kunnen ze opgedane kennis in de praktijk gaan toepassen. In leerjaar twee of drie. Zo kunnen we de kwaliteit van onze opleidingen meten en waarborgen.
Laat competentiegericht onderwijs maar voor het HBO gelden, die leerlingen kunnen het misschien wel aan. Onze leerlingen in ieder geval niet!
woensdag 28 maart 2007
Meester!
Ok vorige week geen nieuws. Ik zat in Groningen bij de BVE conferentie. Veel oude communicatievormen dus. Barpraat enzo. Wel een aantal goede workshops, waarbij met name het thema "hoe organiseer je CGO' met alle logistieke dillemma's, KCE struikelblokken en 850 uren hobbels. Maar daar wil ik het niet over hebben, nu!
Net het boek uit van Frank McCourt 'Meester'. Waarin hij op zijn wijze beschrijft hoe hij zich als docent ontwikkelt en staande houdt. Met leuke stukjes relatieverende tekst.
citaat:
In de lerarenkantine kwam een jonge invalster naast me zitten. Ze zou in september met haar officiele loopbaan in het onderwijs beginnen, en vroeg of ik nog een gode raad voor haar had.
Probeer er achter te komen wat je leuk vindt en ga dat doen. Daar komt het uiteindelijk op neer. Ik geef toe dat ik lesgeven niet altijd leuk heb gevonden. Dat het me soms boven de pet ging. In het lokaal sta je er alleen voor, een man, een vrouw met elke dag vijf klassen. vijf klassen vol tieners. Een energie-eenheid tergeover hondertvijfenzetig tijdbommen en je zult manieren moeten vinden om het er levend van af te brengen..........
Maar als je volhoudt leer je de trucks en het klappen van de zweep. Het valt niet mee maar je moet leren je op je gemak te voelen in de klas......
Met andere woorden, heb oog voor leerlingen en blijf jezelf
Net het boek uit van Frank McCourt 'Meester'. Waarin hij op zijn wijze beschrijft hoe hij zich als docent ontwikkelt en staande houdt. Met leuke stukjes relatieverende tekst.
citaat:
In de lerarenkantine kwam een jonge invalster naast me zitten. Ze zou in september met haar officiele loopbaan in het onderwijs beginnen, en vroeg of ik nog een gode raad voor haar had.
Probeer er achter te komen wat je leuk vindt en ga dat doen. Daar komt het uiteindelijk op neer. Ik geef toe dat ik lesgeven niet altijd leuk heb gevonden. Dat het me soms boven de pet ging. In het lokaal sta je er alleen voor, een man, een vrouw met elke dag vijf klassen. vijf klassen vol tieners. Een energie-eenheid tergeover hondertvijfenzetig tijdbommen en je zult manieren moeten vinden om het er levend van af te brengen..........
Maar als je volhoudt leer je de trucks en het klappen van de zweep. Het valt niet mee maar je moet leren je op je gemak te voelen in de klas......
Met andere woorden, heb oog voor leerlingen en blijf jezelf
woensdag 14 maart 2007
inspirerende innovators
Vanmorgen de 4de bijeenkomst van de innovatieregiseurs in ons ROC. Wat is dat zou je zeggen. Nou gewoon een bijeenkomst met personen uit alle lagen van ons ROC die betrokken zijn bij nieuwe projecten, ideen, initiatieven en activiteiten. Endie willen leren hoe deze zaken beter in gang te zetten en niet gefrusteerd weg te lopen bij elke mislukte verandering. En dat graag practies met veel voorbeelden te delen. En soms krijg je veel energie van zulke bijeenkomsten. Zeker als je ziet wat er allemaal gebeurd. Maatjes voor inburgering bij Zorg en welzijn, Jongens van techniek die via activiteitenbegeleiding nuttige apparaten voor zorgbeheovende uitdenken, VMBO-scholen die ons vragen behulpzaam te zijn bij het ontwikkelen van kwalificatieprofielen, etc, etc. Het bruist binnen ons ROC denk je dan. Nu nog koesteren, uitdragen en uitventen. Ja 10 jaar bestaansrecht, dat wordt wel duidelijk!
woensdag 7 maart 2007
3 x is scheepsrecht
Mijn derde Blog. Iedere keer wordt ik weer geconfronteerd met de belangrijkheid om op alle manieren te communiceren over onderwijsontwikkelingen. Leuke initiatieven, tegenvallende resultaten, anderluidende meningen, nieuwe vormen van ict-gebruik, pittige discussies, tevreden leerlingen, overdereven regelzucht, goede workshops, ellenlange ingewikklede stukken, etc etc. Ik wil daar iedere keer mijn steentje aan bijdragen, maar het schiet er vaak bij in. Druk op het werk, thuis nog een klus te doen, ook aandacht voor sport, een keer lekker koken, eten, en 'wat drinken. Een vakantie..... wat hebben we het toch druk.
Maar toch een nieuwe poging en het vaste voornemen elke week een bericht te plaatsten. Wie houdt me daar aan??, met andere woorden reacties welkom!
Hans Steeman
Maar toch een nieuwe poging en het vaste voornemen elke week een bericht te plaatsten. Wie houdt me daar aan??, met andere woorden reacties welkom!
Hans Steeman
maandag 30 oktober 2006
workshop docentrollen
In het kader van de leerschool van het ROC Nijmegen samen met Margriet Everaert een workshop geleid over de ( nieuwe) docentrollen bij cgo. Na de inventarisatie van de rollen een tijdsverdeling gemaakt - hoeveel tijd is elke ( gemiddelde) docent nu kwijt aan al die taken en rollen. Dat gaf wel wat aanleiding voor discussie. Een conclusie is wel duidelijk: je komt tijd te kort!Maar daarnaast was ook heel duidelijk te zien hoe de taak verschuift van vak/expert naar begeleider in tal van situaties. Daarna gekeken hoe de competenties ( van de nieuwe wet bio) passen op die rollen en taken. Dat is nog niet zo eenvoudig. Eigenlijk passen alle competenties op alle rollen. Daar kun je dus niet zoveel mee. Wil je met deze competenties tot een goed persooonlijk ontwikkelplan komen, zul je een en ander moeten specificeren en uitwerken. Een mooie opdracht voor de volgende workshop.
zondag 29 oktober 2006
Verwijzing naar mijn oude weblog
Was het zo'n bagger, dan het oude weblog... Nou nee, maar meer weinig tijd en dan hou je niet alles up date. Vervalt je account en moet je weer aan de slag met een nieuw template. Daar han ik geen zin meer in. Maar voor iemand die de oude artikelen nog wil lezen, hier is het adres:http://onderwijshans.web-log.nl/
Abonneren op:
Posts (Atom)