vrijdag 15 november 2013

Trots

Mag ik eens een wat persoonlijker blog schrijven?, ja dat mag ik. Om maar even een Smeetseriaanse uitdrukking te gebruiken. Zeker als je trots bent op je  zoon die zo lekker aan de weg timmert met het verantwoord gebruik van sociale media in het (basis) onderwijs en dat dat niet onopgemerkt blijft. Zie het filmpje over twittergebruik in de les op leraar24,

of de bijdrage aan het boek mediawijsheid op de basisschool

Maandagavond ook samen het 10e edubloggersdiner bezocht. Een leuke ervaring om zo veel, jonge en niet meer zo jonge collegae te zien die nadenken over onderwijs en ICT toepassingen, bevlogen mensen. En van bevlogen mensen moeten we het hebben bij onderwijsvernieuwing.

Dat geldt met name als je weer geconfronteerd wordt met 'vernieuwing' van  achter het bureau.  Ik hou mijn hart vast voor allerlei plannen vanuit het management rond innoveren en verkorten bij het MBO en het invoeren van (weer) een nieuwe kwalificatiestructuur. Hoe leggen we het primaat echt bij het (beroeps)onderwijs? Alleen meer onderwijsgevenden? Docenten laten promoveren naar LD en vandaar uit een vliegwieleffect verwachten? Of toch maar insteken op bevlogenheid, zelfreflectie en benodigde didactische (ICT) vaardigheden. Wie mag ik het woord geven?

woensdag 30 oktober 2013

Een App en een App

Graag wijs ik collega's op nieuwe ontwikkelingen op gebied van onderwijs en ICT. Soms kom ik via via zelf nieuwe zaken tegen, soms moet je handig gebruik maken van wat anderen voor je onderzocht en gepubliceerd hebben. Zo maak ik graag gebruik van de bevindingen van Trendmatcher (Willem Karsenberg). Zo ook nu in zijn nieuwste blog vraagt hij aandacht voor Eduapp. Een portal/website die op basis (nieuwe) kwalificatiedossiers het vinden en delen van educatieve apps mogelijk maakt. Lees zijn blog.
Het tweede voorbeeld betreft een echte app, ontwikkeld door ROC Midden Nederland. Het betreft een rekengame MathBattle waar je rekenspelletjes tegen vrienden of de standaard PC kan spelen. Informatie vind je bij MathBattle. Ik wil graag ervaringen horen van docenten die dit in de klas gespeeld hebben!

vrijdag 6 september 2013

Beter goed gejat, dan......

Het nieuwe schooljaar is gestart en het wemelt weer van studenten en activiteiten.  Dat is voor een beleidsmedewerker onderwijs en ICT meestal een iets rustiger periode. Docenten zijn druk bezig hun lessen en introductieprogramma’s te draaien. Pas als dat twee weken loopt weten ze de gang naar mij weer te vinden. Zo ook de rekendocenten en coaches.  Een inspirerende bijeenkomst van de rekencoaches zo meldt mij de sector coördinator. 
 
Twee collega-docenten hebben leerlijnen en themakaarten ontwikkeld die beschikbaar staan voor alle rekendocenten op de portal van het ROC (helaas alleen voor medewerkers toegankelijk) en een ander docent maakt op zijn “Kahn’s” filmpjes over reken-uitleg. zie bij:
 
Dat zijn toch activiteiten waar je blij van wordt bij het begin van het schooljaar niet?

donderdag 13 juni 2013

Socrative in de les (ROC Nijmegen)

Over Socrative in de les is al heel wat geschreven. Zo was Willem Karssenberg er in 2011 al bij om de mogelijkheden van deze app te signaleren. Zie zijn blog .
 
Informatie over de werking van Socrative vind je op de wiki op de portal van het ROC Nijmegen (onder constructie), of in het boek Twee Punt Nul.
 
In mijn lessen aan collega’s over digitale didactiek en digitale (voortgang) toetsing gingen we ook aan de slag met het oefenen met Socrative. Het is des te leuker als je dan op de trap wordt aangeschoten door een docent die zegt dat ze Socrative in de les gaat inzetten. Daar wil ik dan bij zijn en natuurlijk een en ander vastleggen, om daar weer anderen mee te inspireren. Zo werkt kennisdeling toch? Zie hier het resultaat.

 

Met dank aan Wendie en de klas natuurlijk.

donderdag 25 april 2013

Face boek in de les gebruiken? Ja bij kindergeneeskunde (ROC Nijmegen)


Sociale Media in het onderwijs toepassen ? Niet elke docent staat te trappelen, zeker niet als het ‘Facebook’ betreft,  want studenten willen op zo’n persoonlijke site liever niet met school geconfronteerd worden.  Toch leuk als je als docent een manier bedenkt om Facebook te gebruiken en het bij je studenten nog in de smaak valt ook.  Docente verpleegkunde Marie-Louise Melchers  van het ROC Nijmegen  ontwikkelde een zakelijk facebookpagina over Kinderverpleegkunde  (ROC Nijmegen kinderverpleegkunde) en zette dat in om  ook te werken aan een eigen manier van ‘Flipping the classroom’.  Hierop staan  instructiefilmpjes – vanaf het web geplukt- , de bijbehorende opdrachten staan in de studiewijzer en in de les is dus aandacht voor verwerking.
Studenten reageren positief. Ze kijken hier vaker naar dan in het boek en ook voorafgaand aan de toets wordt de site veelvuldig bezocht.  Inmiddels gaan meer docenten de site gebruiken als ondersteuning van hun les  of als verdiepingsstof. Een leuk initiatief en makkelijk uitvoerbaar.

woensdag 17 april 2013

'Trello' een handige manier van (projecten) bijhouden

Wat is het mooi als je vanuit een les digitale didactiek van je cursisten/collegae  iets terug krijgt.  Zo gebruiken docenten bij de afdeling techniek bij projecten ‘Trello’ als instrument om vorderingen in bij te houden.  Het lijkt ook een makkelijke tool voor het samenwerken in groepen aan opdrachten. Om Trello te gebruiken moet je een (gratis) account aanmaken. Bij  www.trello.com
Trello bestaat uit een basisblad met een ‘Board’daarbinnen werk je met , ‘Lists’  en ‘Cards’.  Een ‘ board’ maak je aan voor een project.  ‘Lists’ zijn lijstjes die je in een project hangt, zoals bijvoorbeeld lijsten met : ‘to do’, ‘doing’ en ‘done’.  ‘Cards’ zijn dan de eigenlijke taken die op kaarten kunnen worden toebedeeld aan de uitvoerders.  
 Zowel de lijstjes, als de boards , als de taken zijn te wijzigen,  toe te voegen en te verwijderen. Zo creëer je dus makkelijk een takenlijst voor een activiteit of project.  De kaarten kun je een kleur geven (deze zijn ook te definiëren) en te adresseren aan een persoon. Ook kun je er een datum of een bestand aan toevoegen.
Als je een taak aan het uitvoeren bent versleep je de kaart naar een andere lijst.  In de activiteiten lijst (links in beeld) wordt een soort log bijgehouden van wat je allemaal gedaan hebt.

Daarboven kun je nog allerlei opties uit proberen, zoals het filteren van alle activiteiten op tijd, persoon,  of item.  Bij ‘notification’ kun je aangeven of je een bericht wilt ontvangen als er iets in je board gewijzigd is.

De ‘Boards ‘,die je onbeperkt kunt aanmaken  kun je privé of openbaar maken. Je kunt ze ook voor een organisatie, die je zelf aanmaakt klaar zetten en van een logo voorzien.
Als je deelnemers aan je ‘board’ uitnodigt kunnen zij ook aan het takenpakket werken. Je kunt deelnemers een gewone rol geven, dan kunnen ze kaarten en lijsten  verslepen, toevoegen en  verwijderen.  Alleen als ze worden toegevoegd als  ‘admin’ kunnen ze de settings van het board veranderen.

Deelnemers aan een board kunnen ook op kaarten stemmen. Kies daarvoor  de optie ‘more actions’ bij een kaart. Hiermee kun je acties goedkeuren en daarmee  als docent bijvoorbeeld een beoordeling geven. 
Samenvattend:  Een zeer handige en uitgebreide ‘Tool’ om activiteiten bij een project bij te houden.  Zeker door zijn eenvoud in het onderwijs  goed toe te passen bij samenwerkings-opdrachten.  Je moet wel van te voren goed nadenken over de structuur die je neer zet. Het is daarom waarschijnlijk handig dit eerst kleinschalig toe te passen. Ik ben benieuwd naar ervaringen uit het veld hiermee. Ga maar eens voorstellen om dit bij het project Taal en Rekenen in te zetten.

vrijdag 5 april 2013

HAN Atelier (scholing digitale didactiek)

Het is altijd prettig om terug te zien op een geslaagde scholing met tevreden deelnemers. En zo mocht de avond van 4 april wel genoemd worden. Ik was gevraagd in het kader van een professionaliseringstraject van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen en het ROC Nijmegen een scholing te verzorgen over digitale didactiek. De opzet van de avond verliep via deze Prezi.

Vooraf hadden de deelnemers een webcast gezien over TPACK
waar we in de cursus op terug kwamen. De ervaringen in het gebruik van digitale instrumenten waren nog miniem. Groot was de belangstelling dus voor de bingokaart van Patrick Koning: alle vakjes moesten benoemd en bekeken worden. Vervolgens gingen de deelnemers zelf aan de slag met de Tpack kaarten om een lesvoorbeeld op te zetten. Het leverde een aantal mooie suggesties op.
Aansluitend bij de geïnventariseerde wensen werd de groep in tweeën opgedeeld. Ik mocht 7 personen begeleiden bij de eerste schreden op het PREZIpad.

Het samen werken aan een Prezi leidde natuurlijk tot de onvermijdelijke chaos. Sylvia hield via een ‘Silent Discussion’ via Lino-it een onderzoek naar valkuilen bij het gebruik van ICT in de les en de oplossingen daarvoor. Het resultaat is publiek.

Bij de evaluatie bleek dat de cursisten nog niet uitgeleerd waren ze wilden meer. En we grepen gelijk Lino-it nog een keer aan om de wensen te inventariseren.

De volgende keer gaan we praktisch aan de slag met Prezi, Socrative en Twitter in de les. Ook besteden we aandacht aan het omgaan met mobieltjes en ICT toegang in de les.
Prima avondje