Rond nieuwjaar is het natuurlijk trendy om lijstje te maken
en terug of vooruit te denken. De site
mijn moment is daarvan een voorbeeld.
Karin Winters (onderwijsmens in hart en nieren) heeft het initiatief
genomen om complementair hieraan de site ‘mijn onderwijsmoment’ op te zetten.
Op deze site een dertig tal bijdragen van personen uit het onderwijs. Ik was
vereerd dat dit daar ook voor gevraagd werd. Lees hier mijn bijdrage.
Via dit blog geef ik mijn ideeën, visie en commentaar op allerlei ontwikkelingen. Trefwoorden daarbij zijn: Onderwijs en ICT, Moovly en Prezi, ZZP-pensionado, GroenLinks, CPO de Getijden; OR-Coach, realisme en humor.
maandag 5 januari 2015
dinsdag 18 november 2014
mediaWIJSheid, of bedankt Roeselaren!
Omdat Lenie (mijn echtgenote) binnenkort een weekje in het ziekenhuis van Roeselare moet verblijven was ik op zoek naar een plekje voor mijn camper in diezelfde stad om haar daarbij te vergezellen. De camperplek bij de kaai (aangeboden door de toeristendienst) is niet echt een jofele plek om daar zonder stroom in januari te verblijven. Campings in de buurt waren er niet. Uiteindelijk toch maar eens via sociale media op zoek gegaan naar wat anders. Via google terecht gekomen op de site Ge zijt van Roeselare als een facebook groepspagina van en voor Roeselaren.
Even lid geworden van de site en vervolgens een berichtje gepost. De reacties waren overweldigend. Binnen een paar uur tientallen reacties en 4 aanbiedingen om op het erf van mensen te staan (sommigen gaven zelf gratis een slaapplaats aan). Zo kan sociale media dus ook sociaal gebruikt worden. En dat is heel wat anders als via de 'pieten-discussie' of de reacties op selfies van bekende voetballers. Natuurlijk waren er ook wat reacties in de trend van 'tis wel een zuinige Ollander hé ', maar daar kon ik wel om (glim)lachen.
Bedankt mensen uit Roeselare dat ik via dit medium zo hartverwarmend ontvangen kan worden.
Even lid geworden van de site en vervolgens een berichtje gepost. De reacties waren overweldigend. Binnen een paar uur tientallen reacties en 4 aanbiedingen om op het erf van mensen te staan (sommigen gaven zelf gratis een slaapplaats aan). Zo kan sociale media dus ook sociaal gebruikt worden. En dat is heel wat anders als via de 'pieten-discussie' of de reacties op selfies van bekende voetballers. Natuurlijk waren er ook wat reacties in de trend van 'tis wel een zuinige Ollander hé ', maar daar kon ik wel om (glim)lachen.
Bedankt mensen uit Roeselare dat ik via dit medium zo hartverwarmend ontvangen kan worden.
woensdag 5 november 2014
Hans gaat het nog druk krijgen!
Er zijn van die momenten dat alles bij elkaar komt.
Tijdens de studiedag van 4 november was dat
het geval. Je bent al 4 jaar als ambassadeur van Kennisnet op het ROC Nijmegen actief.
Dat gaat met vallen en opstaan, duwen en trekken. Want ICT goed als tool gebruiken in het
onderwijs gaat niet vanzelf. Daar is visie, ondersteuning en inzet voor nodig.
Maar dan doen zich plotsklaps veel mogelijkheden voor. Aan de hand van de
introductie van een nieuwe ELO organiseren we een studiedag voor (helaas alleen)
het onderwijspersoneel. (Juist daar had de onderwijsondersteuners en ICT-ers
ook bij betrokken moeten worden) Tijdens de dag en vooral tijdens de
inspiratiemarkt worden veel docenten echt geïnspireerd. En het is leuk om te
merken dat dat juist bij activiteiten is waar jezelf bij betrokken bent.
Anoushka van Bemmel heeft in twee sessie laten zien hoe zij via Adobe e-connect, werkt met
studenten die vanwege hun topsport activiteiten niet ‘lijfelijk’ in de les
aanwezig kunnen zijn. Dat biedt natuurlijk ook weer mogelijkheden voor teams
die studenten (voor stage) in het buitenland hebben. Gelukkig kunnen we 4
kamers bij Adobe inrichten, dus dat biedt mogelijkheden.
werden op de Plaza verkocht als zoete broodjes op de markt.
Ik begrijp dat er inmiddels initiatieven zijn om groepjes te gaan vormen om ervaringen
met het gebruik hiervan uit te wisselen. Handleidingen liggen op de plank!
De ‘lessen mediawijsheid’ uitgevoerd door docent IngridLagarde van de Netwerkschool (Boxmeer), trokken ook veel
bekijks. Deze lessencyclus van 10 weken/lessen gaat met name over de bewustwording
van en de mogelijkheden om sociale media in het onderwijs in te zetten voor en door studenten.
Binnenkort worden de opzet en uitvoering geëvalueerd. Daarna is de lessencyclus
inclusief handleiding beschikbaar voor iedereen. Misschien wel als eerste in de
nieuwe onderwijsomgeving #onderwijsonline.
En bij het opnemen van kennisclips moest ik natuurlijk zelf
aan de bak. In nog geen twee uur tijd zijn 5 filmpjes opgenomen. Mooi om te
zien hoe docenten (soms best zenuwachtig) hun vuurdoop krijgen als ‘nieuwslezer’
terwijl andere collega’s nieuwsgierig toekijken. Ik verwacht een toeloop op het
gebruik van de apparatuur van Company Webcast. Het is nu tijd te investeren in
een betere studioruimte, camera en microfoons, om samen met (studenten van)
Mediadesign een en ander professioneel in te richten.
Inderdaad Hans gaat het nog druk krijgen.
donderdag 25 september 2014
ViM: gebruikersgroep videolessen in het MBO.
Dit is een kopie van het blog van JaapJan Vroom aangevuld met een kennisclip van mij
Videolessen in het MBO worden steeds meer gebruikt. Het delen van kennis rond de techniek ervan, laat staan de didactiek komt helaas nog niet echt op gang. Hans Steeman (ROC van Nijmegen) en ik willen hier wat aan doen en hebben daarom ViM gestart: gebruikersgroep videolessen in het MBO. Op 24 november vindt de startbijeenkomst plaats. Meld je aan!
Onze ervaring is dat videolessen gebruikt kunnen worden om bestaand onderwijs te verbeteren. Daarnaast kan het gebruik van videolessen echter ook een breekijzer, een eyeopener zijn om nieuwe vormen van onderwijs te initiëren. Daarom de toch wel serieuze ondertitel van ViM: Polijsten waar kan, schuren waar moet.
De gebruikersgroep staat open voor alle ROC's en AOC's die gebruik maken van videolessen in hun onderwijs. Vier keer per jaar willen we aandacht besteden aan techniek, didactiek en implementatie. Dit kan fysiek, maar ook online natuurlijk. Getracht wordt om bijeenkomsten thematisch op te zetten en deskundigen uit te nodigen die ons kunnen inspireren of juist met de voeten weer op de grond te zetten.
Doel ViM
Doel ViM
Het doel van de gebruikersgroep is om ervaringen uit te wisselen, denktank te zijn richting leveranciers en het definiëren van externe ontwikkelingen die van invloed zijn op het gebruik van videolessen in het MBO.
Enkele voorbeelden van onderwerpen die aan de orde kunnen komen.
Enkele voorbeelden van onderwerpen die aan de orde kunnen komen.
- Ervaringen uitwisselen.
o manier van opnemen
o apparatuur
o inbedden in organisatie
o didactiek rond videolessen
o scenario's/opnameregie/lengte
o interactiviteit/toetsen
o delen van materialen
o implementatie - Externe ontwikkelingen.
o Focus op Vakmanschap & begeleide onderwijstijd - Denktank met output richting leveranciers.
o Interactiviteit
o Koppeling kennisnet federatie
zaterdag 6 september 2014
Mediawijsheid TWEE
‘Of ik – op de rand van de vakantie- ff een lessenserie voor 10 lessen over
mediawijsheid wil schrijven voor de Netwerkschool in Boxmeer’.
Nu zijn er mensen die mij kennen en weten dat ik niet zo
makkelijk NEE zeg tegen zo’n uitdagende opdracht. En och, die vakantie had ik in juni ook al
gehad.
Dus braaf aan de slag gegaan in de natste zomermaand om met
het vele materiaal dat er al is van mediawijzer en Ashwin Brouwer (en helaas
niet van Patrick, omdat het bestaande KW1 pakket voor een groepje van 15 toch
te duur gevonden werd) een lessenserie met opdrachten te maken. Over het resultaat ben ik best tevreden.
Natuurlijk starten we met bewust worden van de digitale
afdruk die van ‘iedereen’ bestaat. Best
wel spannend om klasgenoten eens op jou
profile te laten googelen en daarvan een beeld samen te laten stellen.
Vervolgens gaan we klassikaal maar eens inventariseren wat en waarvoor we al
die apps en tools gebruiken en natuurlijk komt daarbij ook ongewenste gedrag om
de hoek kijken.
Stap drie is het verwerven van het inzicht dat alles wat op
het internet staat niet zomaar waar of een feit is. Socrative is de tool om te laten zien wat
feit of mening is.
De andere lessen gaan over het systematisch verwerven van
kennis voor onderzoek en werkstuk. De grote opdracht : ‘het maken van een eigen
kennisclip’, wordt ingeleid door een eenvoudige uitleg over leren. Ook
natuurlijk aan de hand van een kennisclip.
De docent Netwerkschool die de lessen gaat verzorgen is
enthousiast en natuurlijk ga ik proberen een aantal van de lessen te volgen en
kunnen we samen, na evaluatie komen tot
een universeel toepasbaar lessenpakket voor het ROC. Wat daarbij zeker niet mag ontbreken is de
mooie website van Ashwin Brouwer met uitleg over alle tools die studenten bij
sociale media (ook voor het onderwijs) kunnen inzetten.
vrijdag 20 juni 2014
Ontmoeten
.jpg)
Mooi dat op hetzelfde moment een nieuwe versie
uitkomt van een bundeling van ervaringen met toepassingen van sociale media
tools in het onderwijs. Er wordt dus al heel wat uitgewisseld. In vlot
geschreven stijl geven docenten, leerkrachten en onderwijzers vanuit hun eigen
ervaringen commentaar op de door hen gebruikte tools . Een aanrader: ff
downloaden dus.
donderdag 27 maart 2014
Ik blog even bij de buren
Nu ik ook blog voor de conferentie GROEI en BLOEI verwijs ik daar graag even naar mijn nieuwste bijdrage en het gehele blog
Abonneren op:
Posts (Atom)